De opleiding

Met de master Projectmanagement ben je in staat om grootschalige projecten te leiden, stakeholders te beïnvloeden en doelen te behalen. De master leert je anders te kijken, denken en doen, waar je werkomgeving direct van profiteert.

Projectmanagement is een interdisciplinair vak dat in elke sector wordt toegepast. Tijdens de opleiding besteed je aandacht aan bedrijfskundige thema’s als strategisch management en sociale wetenschappen (bijvoorbeeld organisatiepsychologie). Alles wat je leert, relateer je aan je eigen praktijk.

Een accountant zit in overleg met een cliënt

Inhoud van de master Projectmanagement

 

Practice of Project Management

De module Practice of Project Management gaat in op de methoden en technieken van projectmanagement. Deze gaan over zowel de plangedreven (predictive) als agile (adaptive) benaderingen. Na deze module ben je in staat een geschikte aanpak voor een project te ontwerpen en uitvoeren. We bespreken hierbij ook de meest voorname standaarden, zoals ISO, Scrum, Prince2, IPMA, PMC en PMI PMBoK.

Deze module bereidt deels voor op de certificeringen Prince2 Foundation, IPMA-D en Scrum. Hierbij is verdere zelfstudie noodzakelijk. De certificeringen zelf vallen buiten het programma van de master. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht en zijn vrijwillig.

People and Projects

Tijdens deze cursus ga je uitgebreid in op gedrag binnen en buiten projecten. Je leert met een psychologische bril naar individuele en groepsprocessen te kijken en hierop te interveniëren. Na afloop van deze cursus begrijp je hoe psychologische processen in en rondom projecten werken, en kan je op een gestructureerde wijze interveniëren in psychologische processen in en rondom projecten.

Perspectives on Projects

In deze module komen drie perspectieven op Projectmanagement (PM) aan bod, behandeld door gespecialiseerde docenten: sustainable PM, datadriven PM en chaordisch PM. Pas wat je eerder leerde toe binnen het chaordisch perspectief, door als groep een Sustainable Development Goals-programma (bijdrage aan een betere wereld) te maken. Dit SDG-project loopt van kop tot staart en wordt afgerond met een presentatie.

Research in Project Management

Onderzoekend vermogen is een belangrijke kwalificatie voor een projectleider. Met dit vermogen ben je in staat om alternatieven af te wegen en te onderbouwen.

Binnen deze module bouw je onderzoekend vermogen op masterniveau. Deze wordt aan het einde getoetst. Bij die toetsing laat je zien dat je in staat bent om relevante wetenschappelijke literatuur te vinden bij een vraagstuk, dat je deze literatuur kan analyseren en synthetiseren, kan komen tot een onderzoeksopzet om resterende vragen te beantwoorden en je deze onderzoeksopzet kan uitvoeren en (zelf) kritisch kan zijn op de resultaten voordat je tot een advies komt.

Deze module is niet alleen een afsluitende module waarbij je laat zien over het masterniveau te beschikken, maar is via diverse (zelfstudie) taken in de eerdere modules verweven.

De Projectmanagement docenten

De docenten van de master Projectmanagement zijn topprofessionals uit het werkveld en de wetenschap. Zij weten als geen ander hun kennis en werkervaring om te zetten naar boeiende lessen. We stellen er graag een paar aan je voor.

Gilbert Silvius, lector master Project management, Hogeschool Utrecht

Gilbert Silvius

Initiatiefnemer | lector

Gilbert Silvius is in binnen- en buitenland actief als onderzoeker, docent, auteur, trainer en consultant op het gebied van projectmanagement en informatiemanagement. Hij stond aan de wieg van deze master en is als docent actief in verschillende modules. Als begeleider van afstudeeronderzoeken is Gilbert verantwoordelijk voor het thema duurzaamheid in projectmanagement.

Zijn werk op het vlak van ‘Sustainable Project Management’ is meervoudig internationaal onderscheiden en Gilbert is frequent spreker op internationale congressen en conferenties.

Douwe Brolsma, docent master Project management, Hogeschool Utrecht

Douwe Brolsma

Docent

Douwe werkte bij grote Nederlandse organisaties en in organisatieveranderingstrajecten bij universiteiten in Thailand, Bolivia, Mozambique en Zuid- Afrika. Deze ervaringen gebruikt hij om zijn trainingen, begeleidingstrajecten en adviezen te verlevendigen.

Douwe is geaccrediteerd in vrijwel alle Best Practices-methodieken en gespecialiseerd in risicomanagement: hij is als eerste docent in Nederland geaccrediteerd voor de methodiek Management of Risk. Douwe doceert verschillende modules en is thesisbegeleider.

Jasper van den Brink, docent master Project management, Hogeschool Utrecht

Jasper van den Brink

Docent

Jasper heeft twee mastertitels op zak: algemeen sociaal wetenschappen aan de Universiteit Utrecht en MA aan de rechtenfaculteit van de Katholieke Universiteit Leuven. Hij heeft ervaring als wetenschappelijk onderzoeker, projectmanager en programmamanager.

Naast zijn werk als docent is Jasper gecertificeerd communicatie- en gedragstrainer én coach met specialisaties als stressmanagement en effectief werkgedrag.

Nicoline Mulder, docent master Project management, Hogeschool Utrecht

Dr. ir. Nicoline Mulder

Docent

Nicoline Mulder is consultant en onderzoeker op het gebied van projectmanagement. Ze is gepromoveerd op een projectaanpak vanuit het chaosdenken: Value-Based Project Management.

Als enthousiaste vakvrouw kan Nicoline goed schakelen tussen de techniek en de mens in het project. Ze is auteur van o.a. 'Chaordisch Organiseren,' 'Value-based Project Management' en 'De Kleine Prinses.'

Jasper van den Brink, docent master Project management, Hogeschool UtrechtHarry Rorije, docent master Project management, Hogeschool Utrecht

Harry Rorije

Docent

De passie van Harry Rorije is om personen en organisaties te ondersteunen boven zichzelf uit te stijgen. Dat doet hij door zoveel mogelijk energie in een organisatie te richten op veranderingen die er maatschappelijk toe doen.

Harry heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van project- en verandermanagement en is werkzaam geweest in verschillende sectoren. Sinds 2018 werkt Harry bij Hogeschool Utrecht als onderwijsinnovator. In 2010 verscheen zijn boek ‘Ik zie, ik zie..... de ontmaskering van projectmythes’.

Meer weten over deze opleiding?

Je volgt werkcolleges met activerende werkvormen als training en simulaties. De lessen zijn interactief met ruimte voor discussie en eigen cases. Naast kennis vanuit onze topdocenten, lever je met je studiegenoten een bijdrage aan elkaars leerproces.

De studiebelasting is 15 tot 20 uur per week.

De Master Projectmanagement wordt zowel in een deeltijd- als een voltijdvariant aangeboden.

De deeltijdvariant kent toelatingseisen die in een selectieprocedure worden getoetst. Behalve een bachelordiploma, moet je academische competenties ontwikkeld hebben tijdens jouw werkervaring. Ook moet je affiniteit hebben met projecten dan wel projectorganisaties. Je motivatie is ook onderdeel van de selectieprocedure. 

Mocht je hier niet aan voldoen, dan is de voltijdmaster Projectmanagement misschien iets voor jou.

De master Projectmanagement is een Nederlandstalig programma. De spreektaal is Nederlands, maar houd er rekening mee dat een deel van het studiemateriaal in het Engels is.

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO)externe link.

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 600 kwijt.

Alle belangrijke informatie over jouw opleiding vind je in de studiegids. Daarin staan de lesprogramma’s, studieonderdelen en belangrijke regelingen en afspraken.

Master of Projectmanagement, gebouw Padualaan 97

Interesse in de master Projectmanagement?

Vragen over de opleiding?