De opleiding
Bij de duale hbo-opleiding Medische Hulpverlening ga je twee dagen per week naar school. De overige dagen werk je in je eigen functie bij je ambulancedienst of zorginstelling. In de laatste anderhalf jaar van de opleiding zorgt je werkgever voor een praktijkleerplaats binnen de acute en/of intensieve zorg. Tijdens de opleiding wordt veel van jouw zelfsturend vermogen verwacht.
Inhoud van de duale opleiding Medische Hulpverlening
In het eerste studiejaar maak je een start met je ontwikkeling binnen de vier leerlijnen van het onderwijs:
- Klinisch redeneren
- Professionele en persoonlijke ontwikkeling
- Onderzoekend vermogen
- Praktijkleren
Deze leerlijnen volg je gedurende de gehele opleiding. De kennis, vaardigheden en het gedrag die je binnen deze vier leerlijnen ontwikkelt, stellen je in staat uiteindelijk te handelen als een medisch hulpverlener.
Vakken Jaar 1
Je leert over het menselijk lichaam en gedrag, ontwikkelt vaardigheden voor acute en intensieve zorg, waarbij je gebruik maakt van klinisch redeneren volgens het geneeskundig proces en evidence-based practice.
Je ontwikkelt jezelf als reflectieve beroepsprofessional, je leert professionele gespreksvaardigheden, reflectie en feedback. Groei in gespreksvaardigheid en begrip van eigen kwaliteiten, afwijkend gedrag, emoties en communicatiestijlen komen aan bod tijdens het eerste jaar.
Je leert vaardigheden voor een onderzoekende houding, onderzoeksliteratuur kritisch lezen en een literatuuronderzoek uitvoeren. Hoe lever je kwalitatieve zorg door onder andere het gebruik van richtlijnen en protocollen?
Je leert over wettelijke en ethische kaders in de gezondheidszorg, interprofessionele samenwerking en verschillende ethische benaderingen. Een 10-weekse stage in de zorg helpt bij het ontwikkelen van ADL-ondersteuning en zorgcontextbewustzijn.
In het tweede studiejaar ga je verder met jouw ontwikkeling binnen de vier leerlijnen van het onderwijs:
- Klinisch redeneren
- Professionele en persoonlijke ontwikkeling
- Onderzoekend vermogen
- Praktijkleren
Vakken Jaar 2
Je verdiept kennis over (patho)fysiologie, farmacologie en gedrag, oefent vaardigheden voor acute en intensieve zorg, verbindt theorie aan symptomen in simulaties voor verbeterd handelen volgens het geneeskundig proces en evidence-based practice.
Je ontwikkelt jezelf door als reflectieve beroepsprofessional, verbetert communicatieve vaardigheden door oefening van slechtnieuwsgesprekken en collegiale ondersteuning na heftige gebeurtenissen.
Je voert een kwantitatief en een kwalitatief onderzoek uit. Daarnaast doe je kennis op over de ethiek van onderzoek in de zorg.
Je bereidt je voor op een 10-weekse klinische stage in een gezondheidszorginstelling. Je ontwikkelt ervaring in verpleegtechnisch handelen, aandacht voor zorgvragers, collega's en organisatie in klinische settings.
In het derde jaar wordt er meer specialistische kennis aangeboden op het gebied van acute en intensieve zorg. Je leert omgaan met stress en hoe je de zorg- en hulpverlening organiseert in complexe situaties. Daarnaast heb je een vrije keuzeruimte van vijf maanden. Je kunt deze ruimte invullen door een cursus of minor buiten de opleiding Medische Hulpverlening of Hogeschool Utrecht te volgen.
Het vierde leerjaar staat in het teken van beroepsopleidende stages en je onderzoek in de beroepspraktijk.
De Medische Hulpverlening docenten
Je krijgt les van experts uit diverse hoeken van de gezondheidszorg. De docenten hebben een afgeronde masteropleiding en/of wetenschappelijke promotie afgerond. Ook gastdocenten worden ingezet om hun specifieke kennis over te dragen zoals een jurist, een verloskundige en gespecialiseerde verpleegkundigen.
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens een duale opleiding leer en werk je tegelijkertijd. Naast je opleiding heb je een betaalde functie in een organisatie die aansluit op jouw opleiding. Je doet werkervaring op, voert studieopdrachten uit op je leerwerkplek en past wat je leert meteen toe in de praktijk.
De opleiding bestaat uit 240 studiepunten, exclusief eventuele vrijstellingen. De studiebelasting is gemiddeld 28 uur per week. Bij de duale hbo-opleiding Medische Hulpverlening krijg je te maken met verschillende lesvormen zoals hoorcolleges, werkcolleges, vaardigheidstrainingen, bijeenkomsten klinisch redeneren en begeleidingsbijeenkomsten ter voorbereiding op de praktijktoetsen.
Je ontwikkelt je als medisch hulpverlener door het verzamelen van datapunten, bestaande uit beroepsproducten met feedback en reflectie. Deze worden opgenomen in een ontwikkelportfolio om bekwaamheid op leeruitkomsten aan te tonen en uiteindelijk een beslisportfolio samen te stellen voor studiepunten.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 50 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Voor boeken en syllabi ben je het eerste jaar ongeveer € 1200 kwijt.
Meer weten? Kijk op de pagina over collegegeld.
In je derde jaar heb je een vrije keuzeruimte van vijf maanden. Je kunt deze ruimte zelf invullen. Kies bijvoorbeeld een cursus of een minor buiten de opleiding Medische Hulpverlening of Hogeschool Utrecht.
"Ik breng mijn praktijkkennis naar de opleiding doordat ik nog deeltijd werkzaam ben binnen mijn eigen vakgebied, ambulancezorg."
Mark Zanstra (53 jaar)Docent
Ik geef binnen de opleiding Medische Hulpverlening alle vakken die te maken hebben met acute zorg en dan met name de praktijklessen, hoorcolleges en werkcolleges. Verder kom ik de studenten van de duale variant in leerjaar drie tegen bij de ambulance-differentiatie en SEH minor. Ik breng mijn praktijkkennis naar de opleiding doordat ik nog deeltijd werkzaam ben binnen mijn eigen vakgebied, ambulancezorg. Alles wat ik door de week meemaak vertel ik mijn studenten op de woensdag en donderdag als ik lesgeef. Ik start mijn les dan meestal met de woorden “wat ik gisteren heb meegemaakt!”. Binnen deze specifieke groep is het ook goed om eigen praktijkvoorbeelden van de studenten in te laten brengen en zo het klinisch redeneren te stimuleren. Deze duale-opleiding is bedoeld voor gemotiveerde ambulancechauffeurs die door willen groeien in de toekomst.