Neuromarketing
Wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Deze vraag staat centraal bij neuromarketing, een vorm van marketing waarbij je gebruik maakt van kennis die is opgedaan uit hersenonderzoek en consumentenpsychologie.
Is het onethisch om deze kennis voor marketingdoeleinden te gebruiken?, of laat je juist kansen liggen als je het niet doet? Tijdens de post-bachelorcursus Neuromarketing van Hogeschool Utrecht staan we uitgebreid stil bij de ethische aspecten. Je leert hoe neuromarketing werkt en gaat dieper in op interessante nieuwe mogelijkheden van deze vorm van marketing.
Handig om te weten
Startmoment | 11 maart 2024Pas afgestudeerden: 7 oktober 2024 |
---|---|
Lesdata | Voorjaar 2025: Maandagavond 3 maart t/m 23 juni 2025 van 19:00 – 22:00 uur Najaar 2025: maandagavond 27 oktober 2025 t/m 2 maart 2026 (om de week les en muv 22 en 29 december 2025 en 16 en 23 februari 2026) Voorjaar 2026: maandagavond 23 maart 2026 t/m 29 juni 2026 (om de week les en muv 6 en 27 april en 4 en 25 mei 2026) Pas afgestudeerden: maandagavond 3 november 2025 t/m 9 maart 2026 (om de week les en muv 22 en 29 december 2025 en 16 en 23 februari 2026) |
Studie-investering | 6-10 uur per week (inclusief bijeenkomsten) |
Kosten |
€ 1495 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Deelnemers | Maximaal 16 deelnemers |
Locatie | Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat van deelname |
Online open avonden
Bezoek onze online open avonden tussen 29 januari en 7 februari. Wij staan klaar voor jou en je vragen.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
Hoe kun je gedrag van mensen zodanig beïnvloeden dat ze overgaan tot de aanschaf van je product? Of juist bepaald gedrag gaan vermijden, zoals sommige overheidscampagnes beogen? Tijdens de cursus Neuromarketing komen deze en andere vragen aan de orde. Kennis van zowel gedrag als de hersenen is hierbij belangrijk.
Neuromarketing is een controversieel vakgebied, dat veel vragen oproept:
- wat is het nu precies?
- wat zijn de mogelijkheden, de risico’s en de beperkingen?
- wat kan ik met neuromarketing in de communicatie- en marketingpraktijk?
- welke kennis over het brein is essentieel voor communicatiedeskundigen en marketeers?
De cursus geeft een genuanceerd beeld van de werking van het brein en de toepassingen van neuromarketing. Je krijgt inzicht in de keuzeprocessen en de rol van emotie bij beslissingen van de klant. Ook maak je kennis met onderzoekstechnieken uit de neurowetenschap die bij neuromarketing worden toegepast. Je gaat zelf met theorie en onderzoeksinstrumenten aan de slag en zult ervaren hoe het is, als proefpersoon en onderzoeker, deel te nemen aan een onderzoek en hoe je je eigen middelen kan optimaliseren met de aangeboden kennis.
Onderwerpen die aan bod komen:
- opbouw en werking van de hersenen, belangrijke breinprocessen en neurale netwerken
- geschiedenis en ontwikkelingen die hebben bijgedragen aan het vak, wetenschappen waaruit het bestaat, claims en beloften van bedrijven
- bewust en onbewust gedrag, theorieën rond consumenten beslissingen, heuristieken en toepassing, hoe ontwikkel je voorkeuren voor merken en producten
- meettechnieken theorie (fMRI, EEG, Facial coding, eyetracking): toepassingen, voordelen en beperkingen. Wat meet je nu eigenkijk? hoe interpreteer je de resultaten? praktijkcases
- meettechnieken: praktijk, zelf aan de slag met een aantal technieken, opzet, uitvoering en interpretatie van het onderzoek
- toepassing in online marketing, gevolgen voor bestaande marketingmodellen en nieuwe modellen (bijvoorbeeld over merkactivatie, persuasive design en automatische gedragingen)
- ethische aspecten
- online marketing praktijk: aan de slag met de theorie, toegepast op je eigen middelen/cases/organisatie
Neuromarketing claimt dat men door het gebruik van hersenonderzoekstechnieken de rol van het irrationele en onbewuste naar boven kan halen. In de cursus onderzoeken we of deze claim klopt. Na deze post-bachelorcursus:
- weet je hoe neuromarketing en andere sociaalpsychologische mechanismen werken, ken je de voordelen en beperkingen ervan en weet je wat je er wel en niet mee kunt in de communicatie- en marketingpraktijk.
- ben je in staat om een gefundeerd en genuanceerd oordeel over neuromarketing te geven. Met de opgedane kennis kun je inschatten wat neuromarketing voor uw organisatie kan betekenen.
Toelating
Om deze post-bachelorcursus te volgen heb je minimaal een hbo-niveau en 2 jaar werkervaring nodig.
Heb je wel een hbo-niveau, maar nog geen 2 jaar werkervaring? Meld je dan aan voor de cursus voor pas afgestudeerden.
De cursusinhoud is voor beide groepen hetzelfde, maar toegespitst op de specifieke doelgroep. Er is een selectie voor de toelating. Graag ontvangen we je cv.
Docenten
De docenten werken in relevante werkgebieden en staan met twee voeten in het werkveld.
Sergio Romijn
Neuromarketing expert & co-founder
Sergio heeft meer dan 10 jaar ervaring in de praktische toepassing van neuromarketing in de digitale wereld voor grote en kleinere opdrachtgevers met als doel conversie te verbeteren.
"Ik ben ervan overtuigd met we met de recente inzichten en methoden uit neurowetenschap marketing kunnen inspireren en de resultaten verbeteren. We maken dit op een gestructureerde wijze onderdeel van marketingstrategieën, campagneplannen, afdelingen of functies. Daarom houd ik me al ruim meer dan 10 jaar dagelijks bezig met het vakgebied neuromarketing. Ik bestudeer wetenschappelijk onderzoek, lees continu vakliteratuur en bezoek geregeld congressen over neuromarketing en consumentengedrag. Daarnaast werk ik wereldwijd samen met vooraanstaande wetenschappers en de beste neuromarketingspecialisten in de ontwikkeling van ons vakgebied".
Na deze opleiding
Na deze post-bachelorcursus weet je hoe neuromarketing en andere sociaalpsychologische mechanismen werken. Je kent de voordelen en de beperkingen en weet wat je ermee kunt in je werk als communicatie- of marketingprofessional. Wanneer je de cursus Neuromarketing succesvol afrondt, ontvang je een bewijs van deelname.
Wanneer je de cursus Neuromarketing succesvol afrondt (minimaal 80% (fysieke) aanwezigheid), ontvang je een bewijs van deelname.
Heb je na de post-bachelorcursus Neuromarketing de smaak te pakken en wil je verder studeren? Kies dan voor een van onze andere cursussen. Bijvoorbeeld Communicatie & gedragsverandering of De communicatieve organisatie.
Overige informatie
De post-bachelorcursus Neuromarketing kost € 1495, vrij van btw, inclusief lesmateriaal.
Steeds meer bedrijven en organisaties schakelen neuromarketeers in om campagnes, producten en verpakkingen te testen. Overweeg je om neuromarketing in te zetten? Dan is het goed om je bewust te zijn van de mogelijkheden, maar ook van de valkuilen die op de loer liggen. Na deze cursus ben je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.
Voor de cursus heb je een laptop nodig. We gaan ervan uit dat je je eigen laptop meeneemt. Het is evenwel mogelijk een laptop van de HU te reserveren: stuur hiertoe een verzoek aan ccj@hu.nl.
Ben je als (communicatie)professional nieuwsgierig naar wat neuromarketing precies is en wat de praktische mogelijkheden ervan zijn? Werk je bij een communicatie- of marketingbureau? Dan is deze cursus bedoeld voor jou. De cursus is voor jou interessant als je je meer wilt verdiepen in het gedrag van klanten en consumenten.
Waarom Neuromarketing bij de HU?
-
Kies voor kwaliteit
Hogeschool Utrecht staat garant voor een stevig scholingsaanbod dat aansluit bij de bacheloropleidingen Communicatie, Journalistiek en Communication and Multimedia Design.
-
Liefde voor het vak
Ons uitgangspunt is de onvervalste liefde voor het vak. Bij al onze trainers en docenten ervaar je een grote bevlogenheid.
-
Vernieuwende inhoud en aanpak
Er is een intensieve samenwerking met beroepsverenigingen en de lectoraten van de HU. Onze cursussen bieden de nieuwste inzichten uit werkveld en onderzoek.