Onderwijs aan Nieuwkomers
De post-hbo-leergang Onderwijs aan Nieuwkomers is opgebouwd uit 5 modules. Iedere module richt zich op één aspect van het onderwijs aan nieuwkomers. We gaab van de analyse van vraagstukken die spelen binnen jouw klas, school of samenwerkingsverband, via de kennis over Taalontwikkeling & Meertaligheid, SEL & Trauma en Ouderbetrokkenheid & Culturele responsiviteit naar de gezamenlijke ambities en niveau's van beïnvloeding in jouw onderwijspraktijk.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Handig om te weten
Aanmelddeadline | 2 weken voor startdatum |
---|---|
Startmoment | Nader te bepalen |
Studie-investering | 6-8 uur per week. Dat is inclusief het volgen van colleges en uitwerken van praktijkopdrachten |
Kosten |
€ 2585 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkhedenvoor een tegemoetkoming in de studiekosten |
Deelnemers | 14-25 |
Locatie | Domstad vergadercentrum |
Diploma | Certificaat met de studie-investering (280 uur) |
Opleidingsinhoud
Tijdens deze opleiding werk je aan kennis, houding en vaardigheden om vraagstukken in de praktijk van het onderwijs aan nieuwkomers op professionele wijze te benaderen, te analyseren en interventies voor te bereiden en uit te voeren. Je werkt naar eigen keuze de verbeteringsvoorstellen uit op leerlingniveau, teamniveau, groepsniveau en/of school/beleidsniveau. Deze kennis, houding en vaardigheden heb je nodig om een expertrol te vervullen bij jou op school.
Deze post hbo opleiding bestaat uit 5 modules en richt zich op het verbeteren van de eigen onderwijspraktijk in het begeleiden van nieuwkomers op school en daarmee op goed onderwijs aan alle leerlingen. Voorafgaand aan de modules ‘De kern van Taalontwikkeling & Meertaligheid’, ‘Taalontwikkeling & Meertaligheid in de praktijk’, ‘SEL & Trauma’ en ‘Ouderbetrokkenheid & Culturele Responsiviteit’, wordt er tijdens de module ‘Ambitie & Concrete Impact’, aandacht besteed aan het analyseren van vraagstukken in de eigen onderwijspraktijk en het werken aan onderwijsverbetering.
Elke module neemt twee lesdagen in beslag. De modules De modules worden afgerond met een opdracht. De deelnemers analyseren met betrekking tot verschillende vraagstukken de beïnvloedende factoren van de context waarin het vraagstuk ligt (betrokken partijen; huidige en gewenste situatie; ambitie; resultaten; onderliggende aannames over veranderen), interpreteren en waarderen de aard van de processen en de dynamiek die zich afspeelt in de praktijk (beïnvloedbare factoren; eigenaarschap; onderlinge verhoudingen) en ontwerpen een verbeteringsplan voor de eigen onderwijspraktijk.
Tijdens deze opleiding werk je aan kennis, houding en vaardigheden om vraagstukken in de praktijk van het onderwijs aan nieuwkomers op professionele wijze te benaderen, te analyseren en interventies voor te bereiden en uit te voeren. Je werkt naar eigen keuze de verbeteringsvoorstellen uit op leerlingniveau, teamniveau, groepsniveau en/of school/beleidsniveau. Deze kennis, houding en vaardigheden heb je nodig om een expertrol te vervullen bij jou op school.
Alle modules hebben een blended programma, wat betekent dat je naast de bijeenkomsten gebruikmaakt van een digitale leeromgeving. Gespecialiseerde docenten verzorgen tijdens de lesdagen hoorcolleges, maken gebruik van activerende werkvormen en denken mee met de deelnemer over de uitwerking van de praktijkopdrachten.Daarnaast werken de deelnemers aan opdrachten in leerteams. Veelal vindt dit contact online plaats.
Elke module geeft je nieuwe inzichten waarmee je het verbeteringsplan voor jouw leerling, groep, team of samenwerkingsverband vorm kunt geven. In het verbeteringsplan analyseer je het huidige aanbod en beschrijf je de gewenste situatie en welke inzichten tot deze verandering hebben geleid. Op de laatste zaterdag van de opleiding presenteer je jouw plan(nen) in het kort en een (deel) van de uitwerking. Deze opleiding is bedoeld om verandering tot stand te brengen binnen jouw organisatie en daarom is het belangrijk dat jouw directie achter jou staat en je de ruimte krijgt om met het geleerde aan de slag te gaan.
In deze module wordt kennis gedeeld met betrekking tot diverse vraagstukken binnen het onderwijs aan nieuwkomers, de verschillende niveaus van beïnvloeding en succesvolle en duurzame onderwijsverbeteringen en formatief getoetst. Deze kennis wordt ingezet bij het uitvoeren van het opstellen van de verbeterplannen in deze post hbo opleiding Onderwijs aan Nieuwkomers.
In deze module komen de meest recente theoretische inzichten over inclusief onderwijs in meertalige contexten aanbod. Je wordt uitgenodigd deze inzichten te vergelijken met je eigen visie/de visie van jouw onderwijsorganisatie en de wijze waarop dit vorm krijgt in de praktijk. Je kunt voorstellen doen voor aanpassingen in het taalbeleid op jouw school.
Aan de hand van internationale didactische kennis op het gebied van taalontwikkeling en meertaligheid worden de strategieën interactie, interactieve taalsteun, geplande taalsteun en de inzet van thuistalen uitgewerkt. Tijdens deze module wordt besproken hoe je deze strategieën kunt toepassen in je eigen onderwijs en collega’s hierbij kunt ondersteunen. Je ontwerpt uiteindelijk verschillende lesactiviteiten waarin deze strategieën nadrukkelijk aan de orde komen.
Op basis van theoretische kennis over het sociaal-emotioneel leren, de leerlijnen van SEL (Van Overveld, 2018) en eigen onderzoek analyseer je het aanbod van SEL op jouw school. Hierbij is aandacht voor de drie verschillende preventieniveaus. Vervolgens wordt ingegaan op de ondersteuningsbehoeften van leerlingen met traumatische ervaringen (Coppens et al. 2022). Welke implicaties heeft dit voor het onderwijs dat je geeft?
Aan de hand van theoretische inzichten en goede praktijkervaringen wordt geïllustreerd hoe ingezet kan worden op verschillende vormen van ouderbetrokkenheid in een meertalige context. Daarbij wordt ingezoomd op de communicatie en houding van de leraar en het team (Goedhart, 2018) en hoe deze een rol kunnen spelen in het streven naar culturele responsiviteit en samenwerking. Vervolgens worden deze inzichten getoetst aan de eigen praktijksituatie en wordt een aanzet tot een verbeteringsplan ontworpen.
Toelating
Als jij leraar of begeleider bent in het nieuwkomers-, primair of speciaal onderwijs én je hbo-diploma hebt of BA-diploma hebt, kun je meedoen aan de leergang. Een vaste werkplek/stageplaats is een vereiste, zodat je binnen deze omgeving de praktijkopdrachten uit kunt voeren.
Docenten
Het docententeam bestaat uit experts in het onderwijs aan nieuwkomers. Zij hebben zowel de wetenschappelijke als praktijkkennis ((als leraar, intern begeleider, ambulant begeleider of schoolbegeleider) in huis, die aansluit bij jouw dagelijkse werkzaamheden. Zij zijn gespecialiseerd in taalontwikkeling en meertaligheid of SEL, trauma en ouderbetrokkenheid in het onderwijs aan nieuwkomers. De inhouden van de modules zijn gebaseerd op internationaal onderzoek en worden ondersteund door onder andere het Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs van Hogeschool Utrecht.
Na deze opleiding
Na het afronden van de opleiding, krijg je een certificaat van ons. Je kunt dan reflecteren op diverse vraagstukken met betrekking tot het onderwijs aan nieuwkomers, taalontwikkeling en meertaligheid, sociaal-emotioneel leren en trauma, ouderbetrokkenheid en culturele responsiviteit, omgaan met diversiteit en inclusie. Als specialist in het onderwijs aan nieuwkomers sta jij je collega's en het management bij als zij op zoek zijn naar oplossingen en een praktische aanpak.
Je kunt:
- Kennis delen met betrekking tot taalontwikkeling en meertaligheid
- Kritisch kijken naar het eigen taalbeleid
- De ondersteuningsbehoeften van nieuwkomers in kaart brengen
- Taalgerichte strategieën hanteren in het taal- en leesonderwijs en in de vakken
- Kritisch kijken naar het eigen taal- en leesonderwijs
- Kennis delen met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling en de diversiteit daarin.
- Kennis delen met betrekking tot de invloed van trauma op de (hersen)ontwikkeling van kinderen en jongeren
- Lessen sociaal-emotioneel leren afstemmen op de ondersteuningsbehoeften van alle leerlingen
- Traumasensitief onderwijs bieden
- Ouders van nieuwkomers betrekken bij de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kinderen.
- Vraagstukken met betrekking het onderwijs aan nieuwkomers analyseren
- Verbeteringsvoorstellen schrijven, presenteren en begeleiden
Na deze cursus ben jij dé specialist binnen jouw school als het aankomt op het onderwijs aan nieuwkomers binnen een inclusief aanbod. Je hebt zicht op de vragen binnen je eigen school en kunt je collega's en het management bijstaan als coach, sparringpartner, inspirator of sleutelfiguur. Dat maakt je een aanwinst voor het onderwijs.
Wil jij na de post-hbo leergang: Onderwijs aan Nieuwskomers verder studeren? Dan is de Master Educational Needs misschien wat voor jou.
Overige informatie
De post-hbo leergang: Onderwijs aan Nieuwkomers kost € 2585 (vrij van btw; exclusief 225,- aan bijkomende kosten voor boeken).
Binnen de cursus is er ruimte om voorbeelden of uitdagingen te bespreken waar jij in de praktijk mee te maken krijgt. Andersom gebeurt dit ook: naar aanleiding van de gevolgde lesdagen en uitgewerkte praktijkopdrachten ga je in gesprek met collega’s binnen de school.
Waarom de post-hbo Onderwijs aan nieuwkomers bij de HU?
-
Krijg les van onderwijsexperts
We hebben jarenlang kennis en ervaring opgedaan met vraagstukken op het gebied van onderwijs aan nieuwkomers en inclusief onderwijs.
-
Kies een praktijkgerichte opleiding
Je wilt graag een praktijkgerichte cursus volgen, die gestoeld is op wetenschappelijke inzichten. Wij geven je handvatten en ideeën, die inspireren tot nieuwe aanpakken.
-
Kies voor Utrecht of op eigen schoollocatie
We geven deze cursus in Utrecht of komen (bij minimaal 15 deelnemers) naar jouw school, samenwerkingsverband, cluster toe.