De opleiding
De deeltijdbachelor Pedagogiek werkt vanuit een integrale visie. Je gaat uit van verschillende omgevingen waarvan de mens onderdeel uitmaakt. Ook leer je verschillende perspectieven innemen. Dit heet de ecologische visie.
Je ontwikkelt je tot een kritische professional die niet snel oordeelt. Tijdens de opleiding leer jij op onderzoek uit te gaan, en te zoeken naar de verhalen die mensen vertellen over opvoeding. Met jouw deskundige blik help jij kinderen en hun opvoeders.
Inhoud van de opleiding Pedagogiek
Je maakt kennis met een ecologische visie op de pedagogiek. Je doet kennis en ervaring op over de ontwikkeling van kinderen en je leert gesprekken voeren met ouders, kinderen en collega's. Ook maak je in de praktijk kennis met het werk van een hbo-pedagoog. Je leert wat pedagogische relaties, ontwikkelingsperspectieven en opvoedingscontexten zijn en hoe je ze mogelijk maakt.
Leerdomeinen
Oriënteren op pedagogiek
Het leerlandschap biedt mogelijkheden en het kader van waaruit de uitoefening van het beroep hbo-pedagoog vanuit een ecologisch perspectief binnen de deeltijdopleiding bachelor Pedagogiek ontwikkeld wordt. In het leerdomein Oriënteren op pedagogiek maak je kennis met de pedagogiek. Je start met kennismaken met algemene en ecologische pedagogiek. Je gaat op onderzoek uit in pedagogische contexten en in je eigen pedagogische praktijksituatie. Je oefent het materialiseren van waarnemingen. Je maakt kennis met onderzoekend leren, je ontwikkelt een visie op pedagogisch handelen en maakt een begin met reflecteren op en demonstreren van je persoonlijke professionele ontwikkeling.
Oriënteren op pedagogische relaties
Ieder mens is ingebed in relaties, waarin je je continu definieert. Het aangaan van relaties is fundamenteel voor opvoeding en ontwikkeling. Ecologisch gezien is het maken van verbindingen belangrijk om te overleven. Naast het aangaan van relaties spelen ook andere fundamentele basisbehoeften een rol zoals erkennen van diversiteit, autonomie en competent kunnen functioneren.
In het leerdomein Oriënteren op de pedagogische relaties onderzoek je hoe je zelf professioneel pedagogische relaties aangaat, rekening houdt met de basisbehoeften van de ander en wat de betekenis van pedagogische sensitiviteit daarbij is. Vanuit verschillende theorieën bekijken we pedagogische relaties en opvoeden en verkennen ethische vraagstukken. Je verkent welke rol je als pedagoog kunt innemen bij het ondersteunen van kinderen en jongeren in dagelijkse situaties.
Oriënteren op ontwikkelingsperspectieven
Verschillende mensen hebben verschillende perspectieven op ontwikkeling. In dit leerdomein ga je op zoek naar een pedagogische benadering waarbij het uitgangspunt is dat je aansluit bij het kind of de jongere. Kennis en manieren van ontwikkelingsperspectieven stellen je in staat eventuele opvoedingsvragen te signaleren en mogelijkheden tot het stimuleren van ontwikkeling te zien.
Ontwikkelingsfasen geven een indicatie van wat een mens moet kunnen in een bepaalde leeftijdsfase. Aan iedere ontwikkelingsfase is specifiek opvoedgedrag gekoppeld. Maak kennis met theorieën over ontwikkeling vanuit een pedagogisch en een ontwikkelingspsychologisch perspectief.
Orienteren op opvoedingscontexten
Het pedagogisch beroepenveld beslaat een breed terrein. Je vindt pedagogen in kinderopvang, opvoedingsondersteuning van onderwijs tot jeugdzorg, jeugdbescherming, aanpak van jeugdcriminaliteit en zorg voor kinderen met een beperking. Een pedagoog werkt individueel met een kind, een jongere of met een gezin, met groepen kinderen of jongeren op school, in de opvang en in instellingen. In dit leerdomein oriënteer je op de verschillende werkvelden van de hbo-pedagoog, de mogelijke beroepsrollen en de bijbehorende eisen van de betreffende werkvelden. Daarbij kijk je naar de onderliggende visie op pedagogisch handelen en het pedagogisch beleid van een organisatie.
Je ontwikkelt de vaardigheden om als pedagoog op te treden in allerlei situaties. Goed luisteren en observeren vormen de basis. Ook volg je een minor die je naar eigen smaak invult. Je rondt de opleiding af met een afstudeerproject en een verslag, samen goed voor 30 studiepunten.
Leerdomeinen
Faciliteren van pedagogisch handelen
Jeugdigen hebben niet altijd de garantie dat de geboden opvoeding voldoende is. Opvoeders zitten soms met de handen in het haar, kinderen zijn ongelukkig of zelfs hun rechten als kind zijn in het geding. Jongeren voelen zich niet gezien, gehoord of voelen zich betutteld. In het leerdomein Faciliteren van pedagogisch handelen onderzoek je op welke wijze een pedagoog een bijdrage kan leveren aan de complexe opvoedingscontext. Mogen we ingrijpen? Is in 'het belang van het kind' een toverformule voor interventies of stelt het echt iets voor? (Weijers, 2016).
De pedagoog als kritische professional
Opvoeden heeft altijd met de toekomst te maken. De gevolgen van ons handelen nu zullen in de toekomst merkbaar zijn. Dit maakt pedagoog tot een normatief/ ethisch beroep waarin de vraag waartoe we opvoeden voortdurend centraal staat. Een ecologisch pedagoog leert handelen vanuit haar eigen kracht. Zij onderzoekt hoe zij zichzelf en anderen kan bewegen om steeds vanuit een ander perspectief naar een situatie te kijken en geen genoegen te nemen met de common sense.
Het leerdomein de pedagoog als kritisch professional is gericht op het ontwikkelen tot kritisch professional en je positioneren als ‘critical friend’ vanuit een maatschappij kritisch en pedagogisch perspectief. Het ontwikkelen van een kritische houding naar de ethiek/ normen die jij in je handelen laat zien, pedagogische verhoudingen en naar ethiek en normen van het overheidsbeleid. De maatschappelijke vraag kan haaks staan op de individuele vraag waardoor er tussen die beide een spanning kan optreden.
Een ecologisch pedagoog treedt op als de advocaat van het kind, wil het kind ‘stem’ geven vanuit de acceptatie van zijn kind-zijn en kinderlijke beleving(svrijheid). Dit noodzaakt tot een permanente heroriëntatie op waarden en normen, waarbij we onze eigen waarden en normen kritisch moeten beschouwen.
Faciliteren van pedagogische relaties
Het leerdomein faciliteren van de pedagogische relatie is gericht op het aangaan, onderzoeken, onderhouden, begeleiden en ondersteunen van pedagogische relaties. De pedagoog in opleiding bouwt op, stemt af, analyseert en faciliteert een pedagogische relatie in de actuele praktijk.
Pedagoog is een relationeel beroep waarin men streeft naar het versterken van opvoedingsrelaties. Relatie en contact zijn nodig om een ander te kunnen ondersteunen, begeleiden, coachen. De afgelopen eeuw is de relatie tussen ouders, mede-opvoeders, kinderen en jongeren gelijkwaardiger geworden. Parallel daaraan veranderde ook de verhouding tussen ouders, mede-opvoeders en professionals. Een pedagoog ondersteunt de opvoedingsrelatie, maar heeft ook een relatie met degenen die ondersteund worden. Pedagogische sensitiviteit en responsiviteit in relaties zijn daarbij belangrijke voorwaarden die de pedagoog zelf beheerst en waar zij/hij opvoeders in faciliteert (coacht). Een ecologisch pedagoog gaat samen met de actoren in de opvoedingscontext op zoek naar mogelijkheden en streeft naar een samenwerkingsrelatie. In voorkomende gevallen moet deze samenwerking uitgebreid worden naar anderen. Ook daar heeft de pedagoog een faciliterende taak, bijvoorbeeld door te zorgen voor een juiste verwijzing.
De pedagoog als verbindende professional
Een pedagoog weet uiteenlopende opvoedingsperspectieven, -doelen en -verlangens van kinderen, jongeren, ouders en mede-opvoeders met elkaar in verbinding te brengen. Deskundigheid ligt in het samen verhelderen van vragen en het in dialoog verkennen van mogelijke antwoorden vanuit ieders perspectief. De pedagoog maakt een goede inschatting van wat er speelt, wat er nodig en mogelijk is en hoe dat het beste met wie gerealiseerd kan worden. De pedagoog begeleidt dit keuzeproces.
De pedagoog als verbindende professional wordt bewust bekwaam hoe ecologische pedagogiek zich in eerste instantie richt op het ontwikkelen van een brede professional die mensen, professionals en instituties kan samenbrengen en verbinden. Met behoud van jouw eigen standpunt ben je bereid naar anderen te luisteren en de mogelijkheid open te houden iets van de ander te kunnen leren en je mening bij kunnen en willen stellen. Duidelijk wordt de keuze voor een specifieke beroepsvisie en voorkeursrol als verbinder of mediator tussen betrokken personen en instanties. Hoe kun je de leefwereld vergroten in samenwerking en wat hebben mensen nodig om anderen te verstaan en tot samenwerken te komen?
Faciliteren van ontwikkelingsperspectieven
Opvoeding en ontwikkelingsperspectieven kunnen niet los van elkaar gezien worden. Biologische (aanleg) en omgevingsfactoren (o.a. de opvoeding) zijn van invloed op ontwikkelingsmogelijkheden en/of beperkingen. Deze invloeden kunnen leiden tot bijzondere opvoedingssituaties die om professionele ondersteuning van een pedagoog vragen. Door te kijken naar dominante en alternatieve pedagogische stromingen, verschillende ontwikkelingsgebieden, manieren van ontwikkelen en diverse opvoedingspraktijken, te onderzoeken welke ontwikkelingslijnen pedagogisch zijn, beschrijf je de mogelijkheden om zo vanuit een ecologisch perspectief ontwikkeling te faciliteren.
Je zet creatief agogische werkvormen in en hebt manieren van leren verkend om het kind, gezin of medeopvoeders in een praktijkgerichte casus te leren omgaan met de door hen ervaren belemmering in de ontwikkeling. De student faciliteert deze zoektocht naar het voor deze opvoedingssituatie meest praktische en haalbare handelingsarrangement.
Je gaat handelen met betrekking tot een ontwikkeling van een kind of volwassenen in een pedagogische ontwikkelingslijn.
De pedagoog als emancipatorische professional
Veel vraagstukken waar we mee geconfronteerd worden zijn niet eenduidig, even snel, of in je eentje op te lossen. Het zijn vragen waarvan de oplossingsrichting zich pas gaat tonen als je ze open en samen onderzoekt. Als ecologisch pedagoog werk je met wat zich voor doet, aan je openbaart, je verwondert en beweegt. In dit leerdomein de pedagoog als emancipatorisch professional staat het emancipatorisch handelen centraal, je gaat voor anderen van betekenis zijn.
Na een verdere verdieping van verschillende pedagogische visies, maak je de balans op van jouw ontwikkeling tot hbo-pedagoog vanuit een ecologische visie. Je reflecteert op je handelen als persoon, als professional in contact met de ander 'binnen het speelveld der verandering' (Hustinx, 2008) en als professional.
Vanuit een ecologisch perspectief onderzoek je daar waar het goede niet wordt gedaan (onderdrukking, verdrukking, vernedering, vernietiging, etc.). Je wilt iets opheffen wat onder druk staat.
In je reflectie op dit proces ga je in op de verschillende wereldbeelden die in dit proces een rol spelen.
Faciliteren van opvoedingscontexten
Voor pedagogen is het van belang om inzichtelijk en verantwoord te kunnen handelen in en tussen die diversiteit aan opvoedingscontexten. Waar het in de opvoeding op aankomt, is het creëren van gezamenlijke praktijken, het scheppen van de mogelijkheid tot participatie, en de ander in zijn kracht zetten. Pedagogisch gezien is het van belang dat het proces van ‘doen en ondergaan’ de mogelijkheid tot ontwikkeling in zich draagt. Enerzijds breng je door je activiteiten veranderingen in de omgeving teweeg; anderzijds onderga je die veranderingen en anticipeer je op de gevolgen.
Je leert het opvoedingsproces zien als de voortdurende reconstructie van ervaringen, waarbij het opvoedingsproces een leven lang door blijft gaan. Om inzichtelijk en verantwoord te kunnen handelen is besef van eigen normen en waarden, persoonlijk en pedagogisch perspectief en de maatschappelijke context waarin we leven van belang.
De pedagoog als ondernemende professional
Ondernemendheid is het vermogen om ideeën om te zetten in actie. Om te slagen in een steeds veranderende wereld moeten professionals in staat zijn om te denken als ondernemers: zij zijn vindingrijk, flexibel, creatief en mondiaal.
Het leerdomein De pedagoog als ondernemende professional daagt je uit om niet-traditionele leermogelijkheden te verkennen en de vrijheid om zinvolle beslissingen te nemen te ontwikkelen.
Mensen worden geboren met het verlangen en de mogelijkheden om te creëren en te innoveren, om te dromen en te fantaseren en om de status qua uit te dagen en te verbeteren. De menselijke smaak, onze middelen en ambities zijn niet constant. We willen veranderen.
Als ondernemende professional ben je in staat om vragen die in het beroepenveld leven, vanuit een expliciet te benoemen normatief standpunt te articuleren en te analyseren, om van daaruit op beleidsniveau verantwoordelijkheid te nemen en actie te ondernemen.
Meer weten over deze opleiding?
De totale opleiding is 240 studiepunten waard. De studielast is circa 20 uur per week. Wij adviseren je om 20 uur per week te werken in een pedagogische context en ben je minimaal 8 uur op de hogeschool. Het aantal uren zelfstudie is ongeveer 12 uur per week.
Met leerdomeinen geef je zelf richting aan de opleiding en aan jouw ontwikkeling tot hbo-pedagoog. Een leerdomein bestaat uit het oefenen en ontwikkelen van vaardigheden, kennis en attitude binnen een bepaald thema. De uitwerking van deze leerdomeinen doe je deels in de praktijk.
Het leerteam staat centraal in de opleiding. In dit team zitten studenten uit alle leerjaren van de opleiding en verschillende werkvelden. In je team bespreek je actualiteiten, ervaringen, oefen je vaardigheden en bespreek je uitwerkingen van de leerdomeinen.
Inspiratiereizen bestaan uit 8 bijeenkomsten in een semester waarin studenten van alle leerjaren gezamenlijk leren. In elke inspiratiereis staan de 4 kernwaarden van de ecologische pedagogiek centraal: verbinden, verbeelden, vertrouwen en verantwoordelijkheid.
Voor de flexibele deeltijdopleiding Pedagogiek heb je niet verplicht een baan nodig, maar we raden het wel aan. Het is belangrijk dat je pedagogische competenties kunt oefenen in een professionele omgeving, betaald of niet.
Heb je al een werkplek? Dan bespreken we tijdens het intakegesprek of je werkplek geschikt is. Heb je nog geen relevante werkplek? Dan denken wij met je mee bij het vinden van oplossingen. Wij regelen geen stage- of werkplek voor onze studenten.
Aan het einde van je tweede studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te kunnen stromen heb je minimaal 45 studiepunten van de propedeuse nodig (vrijgestelde studiepunten tellen niet mee). Haal je dit niet, dan moet je stoppen met de opleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt.
Neem contact met ons op
"Uitkomst om studie en werk te kunnen combineren"
Sanne Roerade (30)vierdejaars student
Op zoek naar meer uitdaging in het werken met kinderen en hun ouders kwam ik deze opleiding tegen. En wat een uitkomst om studie en werk te kunnen combineren. Datgene wat ik aan kennis en ervaring opdoe in de studie kan ik gelijk toepassen in het werkveld, en vice versa.
Wat ik leer en ervaar in mijn werk kan ik gebruiken in de studie. Door een heterogene leerteamindeling werk ik samen met medestudenten uit verschillende leerjaren en met diverse werkachtergronden. Hierdoor kan ik ook leren van de ervaringen en kennis van mijn medestudenten in de leerteambijeenkomsten. Deze diversiteit draagt bij aan een mooie leerervaring tijdens mijn studie.
"Er is een open cultuur"
Jacomien Schulte (32)Derdejaars student
Ik heb voor de opleiding gekozen, aangezien ik mij meer wilde verdiepen in de ondersteuning van kinderen. De manier waarop de opleiding vorm is gegeven sprak mij erg aan. Het is een deeltijdopleiding die overdag plaats vindt. De opleiding is naast mijn gezin en werk als persoonlijk begeleider goed te doen. Het vraagt echter wel discipline en tijd. Doordat er veel met het leerteam gewerkt wordt, dat bestaat uit studenten van het eerste tot het laatste jaar, heb je altijd de mogelijkheid om met anderen je proces te bespreken. In het leerteam bespreken we ook de inspiratiereizen, de leerdomeinen, de praktijk en we geven elkaar feedback. De inspiratiereizen worden door de coaches voorbereid, maar met de studenten vormgegeven. Op deze manier leren we van en met elkaar. De coaches ondersteunen ons in ons proces. Wat ik prettig vind aan de opleiding is dat er een open cultuur is, er is altijd de mogelijkheid om iets in te brengen, te bespreken of te vragen.
"Je wordt beoordeeld op een geheel doorlopen proces"
Sanne Roerade (30)vierdejaars student
Onderzoeken wat je zelf wil. De juiste leermanier voor mij en de reden waarom ik heb gekozen om deze opleiding te gaan volgen aan de HU. Door een onderzoek te wijden aan een onderwerp waar mijn interesses bij liggen of waar ik tegenaanloop in mijn werk, kom ik sneller in een flow en leer ik het beste. Wat is het fijn om niet beoordeeld te worden op een momentopname, maar op een geheel doorlopen proces.
Elke keer is het weer een leuke uitdaging om op een creatieve manier een eindproduct neer te zetten. Wat was het bijvoorbeeld een uitdaging om in plaats van een geschreven verslag eens een magazine in elkaar te zetten. In onze opleiding is van alles mogelijk. Past dit allemaal ook bij jou? Dan raad ik deze waardevolle studie zeker aan!
Interesse in de bachelor Pedagogiek?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 06 34101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur