De opleiding
De deeltijdopleiding Ecologische Pedagogiek leert je opvoedingsvraagstukken ecologisch te benaderen. Word een kritische professional die perspectieven onderzoekt en betrokkenen begeleidt naar duurzame ontwikkeling.
Inhoud van de opleiding Ecologische Pedagogiek
Je ontdekt de ecologische visie op pedagogiek, waarin de mens in verbinding met zijn omgeving centraal staat. Je verdiept je in kindontwikkeling, oefent met observeren, gesprekken voeren en het toepassen van theorie. Vanuit werkervaring en waarden ontwikkel je een pedagogische visie. In 4 beroepsopdrachten onderzoek je pedagogisch handelen, relaties, ontwikkelingsperspectieven en opvoedingscontexten. Elke beroepsopdracht heeft een leeruitkomst die ook de toets is.
De vakken van jaar 1
Verken verschillende pedagogische werkvelden, beroepsrollen en bijbehorende eisen. Onderzoek de visie op pedagogisch handelen binnen deze contexten.
Maak kennis met pedagogiek en onderzoekend leren. Ontwikkel je visie op pedagogisch handelen en reflecteer op je professionele groei.
Ontdek hoe mensen verschillend naar ontwikkeling kijken. Leer aansluiten bij het perspectief van het kind of de jongere.
Onderzoek hoe je professionele pedagogische relaties opbouwt en hoe je rekening houdt met de ander in opvoeding en ontwikkeling.
In deze fase staat jouw rol als facilitator in de pedagogische praktijk centraal. Je leert hoe je individuen en groepen ondersteunt in hun ontwikkeling en hoe je methodische expertise toepast in diverse opvoedingscontexten. Door je te verdiepen in andermans proces, leer je op een ecologische manier bij te dragen aan groei en verandering. Je combineert kennis, ervaring en praktijkgerichte vaardigheden om pedagogisch handelen effectief te faciliteren.
De vakken van jaar 2
Onderzoek hoe je als pedagoog bijdraagt aan complexe opvoedingscontexten en hoe je ondersteuning biedt waar opvoeding tekortschiet.
Leer hoe je pedagogische relaties opbouwt, analyseert en ondersteunt om zo optimale ontwikkelingskansen te creëren.
Ontdek hoe je ontwikkeling faciliteert door diverse pedagogische stromingen, opvoedingspraktijken en manieren van leren te onderzoeken.
Creëer gezamenlijke opvoedingspraktijken, stimuleer participatie en help anderen hun eigen kracht te ontdekken.
In deze fase ontwikkel je je tot een zelfstandige en kritische pedagoog die professioneel handelt in diverse situaties. Je leert hoe je als kritische, verbindende, emancipatorische en ondernemende pedagoog impact maakt in het pedagogisch werkveld. Door maatschappelijke vraagstukken te analyseren en oplossingen te bieden, draag je bij aan duurzame ontwikkeling binnen opvoeding en onderwijs. Je versterkt je professionele identiteit en leert verantwoordelijkheid te nemen binnen het werkveld.
Ook volg je een minor die aansluit op jouw interesses en ambitie.
De vakken van jaar 3
Ontwikkel je tot ‘critical friend’ en treed op als advocaat van het kind vanuit een maatschappijkritisch en pedagogisch perspectief.
Breng verschillende opvoedingsperspectieven samen en help jeugdigen en opvoeders om pedagogische vragen en antwoorden te verhelderen.
Onderzoek waar onderdrukking of verdrukking plaatsvindt en zet je in om onrecht en ongelijkheid binnen opvoeding en onderwijs aan te pakken.
Leer vragen uit het werkveld te analyseren en neem verantwoordelijkheid op beleidsniveau om duurzame verbeteringen door te voeren.
In deze laatste fase toon je aan dat je het eindniveau van de opleiding beheerst. Je ontwikkelt en implementeert een interventie rondom een complex pedagogisch vraagstuk. Met een portfolio, presentatie en assessmentgesprek laat je zien hoe je impact maakt als startbekwaam ecologisch pedagoog.
Je positioneert jezelf als normatieve professional en draagt bij aan duurzame pedagogische ontwikkeling binnen jouw werkveld.
Meer weten over deze opleiding?
De opleiding bestaat uit 240 studiepunten en vraagt een studielast van 20 uur per week. Je volgt minimaal 8 uur onderwijs op de HU en besteedt 12 uur aan zelfstudie. Werkervaring in een pedagogische context is aanbevolen.
Je bepaalt zelf hoe je groeit als hbo-pedagoog via leeruitkomsten. Je ontwikkelt kennis, vaardigheden en een professionele houding, met een directe koppeling naar de praktijk.
Je leert samen met studenten uit alle leerjaren en werkvelden. Een leerteamcoach begeleidt je, terwijl je ervaringen deelt en beroepsopdrachten bespreekt.
Deze werkcolleges en workshops richten zich op gezamenlijke ontwikkeling. De kernwaarden verbondenheid, meerstemmigheid, complexiteit en verantwoordelijkheid staan centraal.
Aan het einde van jaar 2 moet je minimaal 45 propedeuse-studiepunten hebben om door te stromen. Vrijstellingen tellen niet mee.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Het collegegeldtarief hangt af van je situatie. Bekijk binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht.
Neem contact met ons op
"Uitkomst om studie en werk te kunnen combineren"
Sanne Roerade (30)vierdejaars student
Op zoek naar meer uitdaging in het werken met kinderen en hun ouders kwam ik deze opleiding tegen. En wat een uitkomst om studie en werk te kunnen combineren. Datgene wat ik aan kennis en ervaring opdoe in de studie kan ik gelijk toepassen in het werkveld, en vice versa.
Wat ik leer en ervaar in mijn werk kan ik gebruiken in de studie. Door een heterogene leerteamindeling werk ik samen met medestudenten uit verschillende leerjaren en met diverse werkachtergronden. Hierdoor kan ik ook leren van de ervaringen en kennis van mijn medestudenten in de leerteambijeenkomsten. Deze diversiteit draagt bij aan een mooie leerervaring tijdens mijn studie.
"Er is een open cultuur"
Jacomien Schulte (32)Derdejaars student
Ik heb voor de opleiding gekozen, aangezien ik mij meer wilde verdiepen in de ondersteuning van kinderen. De manier waarop de opleiding vorm is gegeven sprak mij erg aan. Het is een deeltijdopleiding die overdag plaats vindt. De opleiding is naast mijn gezin en werk als persoonlijk begeleider goed te doen. Het vraagt echter wel discipline en tijd. Doordat er veel met het leerteam gewerkt wordt, dat bestaat uit studenten van het eerste tot het laatste jaar, heb je altijd de mogelijkheid om met anderen je proces te bespreken. In het leerteam bespreken we ook de inspiratiereizen, de leerdomeinen, de praktijk en we geven elkaar feedback. De inspiratiereizen worden door de coaches voorbereid, maar met de studenten vormgegeven. Op deze manier leren we van en met elkaar. De coaches ondersteunen ons in ons proces. Wat ik prettig vind aan de opleiding is dat er een open cultuur is, er is altijd de mogelijkheid om iets in te brengen, te bespreken of te vragen.
"Je wordt beoordeeld op een geheel doorlopen proces"
Sanne Roerade (30)vierdejaars student
Onderzoeken wat je zelf wil. De juiste leermanier voor mij en de reden waarom ik heb gekozen om deze opleiding te gaan volgen aan de HU. Door een onderzoek te wijden aan een onderwerp waar mijn interesses bij liggen of waar ik tegenaanloop in mijn werk, kom ik sneller in een flow en leer ik het beste. Wat is het fijn om niet beoordeeld te worden op een momentopname, maar op een geheel doorlopen proces.
Elke keer is het weer een leuke uitdaging om op een creatieve manier een eindproduct neer te zetten. Wat was het bijvoorbeeld een uitdaging om in plaats van een geschreven verslag eens een magazine in elkaar te zetten. In onze opleiding is van alles mogelijk. Past dit allemaal ook bij jou? Dan raad ik deze waardevolle studie zeker aan!
Interesse in de bachelor Ecologische Pedagogiek?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur