De opleiding
Tijdens de hbo-opleiding Tandprothetiek bouw je bruggen tussen zorg en techniek. Via een mix van levensechte praktijkopdrachten en verdiepende lesprogramma’s bereid jij je voor op de beroepspraktijk van een tandprotheticus.
Als student opereer je in verschillende praktijksituaties. Je leert zowel binnen het HU GEZOND&WEL Centrum als buiten de muren van de HU, op je eigen werkplek, stages of bijvoorbeeld in de wijk.
Inhoud van de opleiding Tandprothetiek
In de hele opleiding staan zes thema’s centraal die je hele studie terug komen in het onderwijs: zorgverlener, onderzoeker, ondernemer, ondersteunende theorieën, techniek en houding. Met al deze thema’s begin je al in jaar 1. Zo leg je de basis voor je ontwikkeling tot Tandprotheticus. Je leert technische vaardigheden, maar ook kritisch kijken naar je eigen handelen, de eigen praktijk en naar het vakgebied.
Bij de opleiding Tandprothetiek word je in 4 jaar opgeleid tot een volledige zorgprofessional, de tandprotheticus. Het onderdeel tandtechniek en de daarbij behorende theoretische kennis is een essentieel onderdeel van de core business van de tandprothetiek. Het vervaardigen van volledige gebitsprotheses is net zo goed onderwerp van het tandprothetisch behandelplan als het aanmeten, passen en aanbrengen ervan. In deze cursus leer je alle stappen die nodig zijn voor het vervaardigen van een volledige prothese. Je start in jaar 1 met het intensief ontwikkelen en oefenen van alle basiskennis en -vaardigheden die horen bij het maken van een volledige gebitsprothese, daarnaast is er aandacht voor materiaalkunde, onderliggende theorie en nieuwe technologieën.
In Techniek 1 staan de stappen van de individuele afdruk centraal. Hierin leer je onder andere hoe je een conventionele en een digitale lepel vervaardigt. Aan het einde van het blok volgt een praktijktoets waarin je laat zien of jij de behandelde theorieën en technieken beheerst.
Om als technisch zorgprofessional in het tandprothetisch veld te opereren, is het noodzakelijk kennis te hebben van de anatomie van het menselijk lichaam en ziektebeelden die op kunnen treden. Daarnaast is vakspecifieke kennis nodig om samen te werken met andere zorgprofessionals, bijvoorbeeld een tandarts, implantoloog of kaakchirurg.
In deze cursus van jaar 1 focus je je vooral op klinische basiskennis, zoals generieke anatomische kennis en de anatomie en fysiologie van het hoofd-halsdomein. In de lessen fysiologie wordt eerst de bouw en werking van de kleinste functionele eenheid van het lichaam behandeld, de cel. Vervolgens worden verschillende orgaansystemen behandeld, zoals het ademhalingsstelsel, bloedsomloop en spijsverteringssysteem. Tijdens de anatomielessen wordt er gestart met de belangrijkste anatomische termen die noodzakelijk zijn om de anatomie te kunnen bestuderen. Deze termen worden vervolgens gebruikt om de verschillende onderdelen van het hoofd-halsgebied verder uit te diepen.
Materiaalkunde is onderdeel van tandtechniek en de daarbij theoretische kennis is een onderdeel van het beroep tandprotheticus. In deze cursus leer je dan ook specialistische kennis over de materialen en hulpmiddelen welke gebruikt worden binnen de tandprothetische omgeving, zoals gips, hydrocolloïden en kunststoffen. Deze materiaalkennis is ook ondersteunend bij de lessen techniek waarbij de keuze van, het bereiden, het gedrag en de verwerking van het gebruikte materiaal essentieel is. De theoretische verdieping geeft je de gelegenheid om bv. tijdens onderzoek een gefundeerde materiaalkeuze te maken of materialen op een specifieke manier voor de gekozen oplossing te bereiden. Tijdens je propedeuse worden alle materialen die behoren bij het vervaardigen van een volledige gebitsprothese in detail bestudeerd. De inhoud van de lessen wordt zo goed mogelijk afgestemd op de technieklessen zodat je de verworven kennis direct in de praktijk kan toepassen. De lessen zijn een mix van meer theoretische lessen verzorgd door de vakdocenten Chemie en gastlessen die een link met de praktijk leggen.
In deze cursus ga je voor het eerst kennismaken met het zorgverlenerschap. Hierbij staan anamnese, het zorgplan en klinisch redeneren centraal. De lessen zorgplan zijn bedoeld als introductie van zorgverlening op basis van een zorgplan. De focus ligt hierbij niet op de technische aspecten van de prothese, maar op juiste diagnostiek en indicatie. Naast het specifieke mond- en prothese-onderzoek moeten relevante aspecten van het lichamelijke, psychische en sociale domein verzameld en geïnterpreteerd worden. Dit doe je aan de hand van een anamnesegesprek.
Tijdens de anamneselessen worden de stappen van de patiëntbehandeling puntsgewijs besproken. Het belang van de hulpvraag, overeenkomsten en verschillen tussen de hulpvraag en de observaties van de behandelaar worden besproken aan de hand van praktijkvoorbeelden van de docent en studenten. Ook komt klinisch redeneren hierbij aan bod. Het tandprothetisch handelen dient verantwoord te worden aan de hand van beschikbare (wetenschappelijke) kennis. In de lessen klinisch redeneren wordt de basis gelegd van dit redeneerproces.
Dit onderwerp gaat over alle facetten van het ondernemerschap. “Verandering is de constante”. Van een tandprotheticus wordt dan ook gevraagd een proactieve en ondernemende houding te tonen. Dit kan zowel als zelfstandig ondernemer als iemand die in loondienst is. Studenten leren, vanuit een missie en visie, de markt te onderzoeken en hierin de kansen en bedreigingen te onderscheiden. Kijkend naar een nieuwe of overname van een bestaande praktijk kan de student door analyse de sterke en zwakke punten van de organisatie in kaart brengen. Welke mogelijkheden brengt al deze informatie? Kan ik nieuwe initiatieven ontwikkelen? Hoe ziet het beleidsplan er uit of moet ik mijn beleidsplan aanpassen? Hoe ziet mijn investeringsplan eruit en geeft de exploitatie een winstgevend beeld? Op al deze vragen leert de student een antwoord te geven. Je bent enthousiast en kan niet wachten om te beginnen maar hoe maak ik mijn nieuwe organisatie bekend aan de markt? Aan het einde van je studie kan en maak je met al deze informatie een compleet ondernemingsplan. Je bent klaar om te beginnen!
Na het starten of overname van een bedrijf zorg je als ondernemer voor de continuïteit van de onderneming. Dit vraagt om bedrijfsmatig en zakelijk inzicht en kennis van de zorgbekostiging. Daarnaast houd je rekening met wet- en regelgeving. Ook leert de student de zorg te organiseren rondom cliënten en tussen disciplines en organisaties maar natuurlijk ook eigen werkzaamheden. Je gaat verantwoord om met materialen en middelen.Tijdens de propedeuse krijg je bij Ondernemer 1 een overzicht van alles wat er komt kijken bij het ondernemerschap. Ook wordt hier de theoretische basis gelegd, waarbij je kennis ontwikkelt over wet- en regelgeving en zorgbekostiging, maar tevens bedrijfsmatig en zakelijk inzicht ontwikkelt.
Bij de opleiding Tandprothetiek word je in 4 jaar opgeleid tot een volledige zorgprofessional, de tandprotheticus. Het onderdeel tandtechniek en de daarbij behorende theoretische kennis is een essentieel onderdeel van de core business van de tandprothetiek. Het vervaardigen van volledige gebitsprotheses is net zo goed onderwerp van het tandprothetisch behandelplan als het aanmeten, passen en aanbrengen ervan. In deze cursus leer je alle stappen die nodig zijn voor het vervaardigen van een volledige prothese. Je start in jaar 1 met het intensief ontwikkelen en oefenen van alle basiskennis en -vaardigheden die horen bij het maken van een volledige gebitsprothese, daarnaast is er aandacht voor materiaalkunde, onderliggende theorie en nieuwe technologieën.
In Techniek 2 staat de stap, de volledige opstelling volgens het Lingualized Occlusion Concept, centraal. Hierin leer je fysiologische modellen vervaardigen, de gipsmodellen mounten in de articulator en hoe je een L.O.C.-opstelling vervaardigt op correct gemaakte beetplaten. Aan het einde van dit blok volgt er een praktijktoets waarin je laat zien of jij de behandelde theorieën, materialen en techniek beheerst.
Praktijkleren is de koppeling tussen de werkplek van de student, de opleiding, stages en interprofessionele meeloopdagen. Voor dit thema maakt de student elk jaar een Portfolio, waarin hij de huidige stand van zaken betreffende zijn ontwikkeling tot tandprothetisch zorgprofessional in kaart brengt.
In jaar 1 zijn de keuzemogelijkheden van de student nog relatief beperkt. Hij werkt aan een aantal van te voren bepaalde opdrachten en stelt in overleg met de leerteambegeleider een aantal eigen leerdoelen op. Het niveau van complexiteit van taken en context is nog laag, maar de student begint al te leren de regie te nemen over zijn eigen ontwikkeling. Hierdoor ontwikkelt hij zijn zelfsturende vaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel met betrekking tot zijn leerproces gedurende de opleiding. De student wordt begeleid in zijn ontwikkeling en heeft een leerteam waarin van en met elkaar geleerd wordt.
Praktijkleren gaat over interprofessioneel en/of interdisciplinair samenwerken, communicatie, alsmede persoonlijke en professionele ontwikkeling. In jaar 1 maakt de student een start met het onderzoeken van de diversiteit aan tandprothetici en de samenwerkingsverbanden die zij aangaan of aan kunnen gaan. Hij formuleert een persoonlijk plan om deze diversiteit te ervaren middels stage. Doel hiervan is de student zijn scope te laten verbreden, om vervolgens in jaar 2 t/m 4 het vakgebied te profileren en te positioneren in samenwerkingsverbanden waarbij hij de meerwaarde van het beroep onder de aandacht brengt in een interprofessionele setting.
In deze cursus bouwen we voort op de kennis van Materiaalkunde 1 en gaan we een aantal materialen nog wat verder uitdiepen, met name wat betreft praktische aspecten.
Dit doen we net als in Materiaalkunde & Techniek 1 aan de hand van het vervaardigen van een volledige prothese met conventionele techniek. Hierin wordt de wasprothese, welke wordt gepast bij de patiënt ter controle van de occlusie, articulatie en esthetiek, omgezet naar een kunststofprothese. Dit kan op diverse manieren gebeuren. De prothese kan worden geperst, gegoten of via een injectietechniek worden omgezet. De verschillende technieken hebben allemaal één ding gemeen, en dat is het gebruik van kunststof. Omdat het hier gaat om een chemisch materiaal, is het belangrijk dat er kennis is van de samenstelling van het materiaal, evenals de verwerking ervan, en praktische aspecten zoals krimp. We gaan ook in op de interacties tussen de verschillende materialen die gebruikt worden in de vervaardiging. Tevens wordt er middels door de studenten zelf verzorgde presentaties aandacht besteden aan nieuwe technieken en de daarbij behorende materialen.
De lessen zijn weer een mix van meer theoretische lessen verzorgd door vakdocenten Chemie, en gastlessen die de link met de praktijk leggen. De inhoud van de lessen wordt zo goed mogelijk afgestemd op de technieklessen zodat je de verworven kennis direct in de praktijk kan toepassen, en de in de technieklessen (Techniek 2 en 3) behandelde theorie is ook onderdeel van de lesstof van deze cursus.
Bij de opleiding Tandprothetiek word je in 4 jaar opgeleid tot een volledige zorgprofessional, de tandprotheticus. Het onderdeel tandtechniek en de daarbij behorende theoretische kennis is een essentieel onderdeel van de core business van de tandprothetiek. Het vervaardigen van volledige gebitsprotheses is net zo goed onderwerp van het tandprothetisch behandelplan als het aanmeten, passen en aanbrengen ervan. In deze cursus leer je alle stappen die nodig zijn voor het vervaardigen van een volledige prothese. Je start in jaar 1 met het intensief ontwikkelen en oefenen van alle basiskennis en -vaardigheden die horen bij het maken van een volledige gebitsprothese, daarnaast is er aandacht voor materiaalkunde, onderliggende theorie en nieuwe technologieën.
In Techniek 3 staat de stap, het omzetten en afwerken van de volledige prothese, centraal. Hierin leer je de wasprothese om te zetten en anatomisch af te werken. Aan het einde van dit blok volgt er een praktijktoets waarin je laat zien of jij de behandelde theorieën en techniek beheerst.
Bij het verlenen van zorg staat het welzijn van de cliënt voorop. Maar hoe bepaal je wat de ‘beste’ zorg is voor een cliënt? In het onderdeel ‘onderzoeker’ leer je om je behandeling te baseren op basis van het best beschikbare wetenschappelijke bewijs, hoe je dit bewijs kunt vinden en hoe je een gewogen oordeel kunt vellen over alle beschikbare data. Ook leer je om kritisch te kijken naar bestaande methoden en technieken. Is de conventionele manier wel de beste manier? Zijn er alternatieven en wat zijn de voordelen en nadelen? De nadruk ligt in dit onderdeel op twee complementaire onderzoeksparadigma’s: evidence-based practice en critical making.
In de komende vier jaar maak je kennis met verschillende facetten van onderzoek. Hiervoor is een onderzoekende houding nodig waarbij je je interesseert in de wetenschap op het gebied van de tandprothetiek. In het eerste jaar leer je waar deze houding vandaan komt en staan we stil bij de vraag waarom er onderzoek wordt gedaan. De verschillende componenten van onderzoek worden besproken en er wordt aandacht besteed aan het maken van een Critically Appraised Topic (CAT). Hiervoor is het belangrijk dat je weet waar literatuur te vinden is en hoe je literatuur moet beoordelen. Hiermee begin je in dit blok. Je sluit het blok af met een presentatie van de CAT en een toets in Testvision.
In deze cursus ga je voor het eerst ervaren wat voor invloed het techniekwerk heeft op het verloop en resultaat bij een patiëntbehandeling. Tijdens voorgaande technieklessen heb je de onderliggende theorieën geleerd voor het uitvoeren elke technische stap welke nodig is voor het vervaardigen van een volledige gebitsprothese. Al deze stappen voor het vervaardigen van een volledige prothese en de opgedane kennis ga je nu toepassen in de praktijk. De techniekwerkstukken worden in de technieklessen gemaakt en bij de patiëntbehandeling gebruikt. Door het toepassen, observeren en de feedback van de behandelaar wordt inzicht verkregen in de functie en toepassing van de werkstukken.
Vanaf jaar 2 ga je werken met echte patiënten en complete behandelplannen, onder meer binnen het HU GEZOND&WEL Centrum. In jaar 2 ligt hierbij de focus op de volledige prothese, terwijl in jaar 3 complexere prothetiek, zoals partiële protheses, frames en implantaat-gedragen protheses aan bod komen. In de hoofdfase leer je daarnaast bijvoorbeeld alle ins en outs van de digitale tandtechniek en innovaties die de zorg kunnen verbeteren.
In jaar 4 krijg je het eerste semester de ruimte om jezelf te profileren als zorgverlener, onderzoeker of ondernemer. Hiertoe kan je een verdiepingsstage doen. Ook oefen je met een patiëntbehandeling. Het tweede deel van jaar 4 staat in het teken van je laatste patiënt en het afstuderen. De afstudeeropdrachten bestaan uit twee authentieke leertaken: een afstudeerproject en een individuele circuit-toets met Objective Structured Clinical Examination stations.
De Tandprothetiek docenten
Tijdens de opleiding Tandprothetiek is er een goede balans tussen didactisch sterke vakdocenten (tandprothetici uit het werkveld) en generieke docenten uit aanverwante kennisgebieden zoals de psychologie of tandheelkunde.
Meer weten over deze opleiding?
Bij de bachelor Tandprothetiek wordt een uitdagende mix van werkvormen gebruikt. De basis vormt het leerteam bestaande uit 5-7 studenten, maar er wordt ook in grotere en kleinere groepen gewerkt. Ons onderwijs is een combinatie van individueel leren, leren op de werkplek en leren van en met elkaar. Van studenten wordt een hoge mate van zelfstandigheid verwacht.
De toetsen worden leerwegonafhankelijk aangeboden. Alle toetsen worden minimaal twee keer per jaar aangeboden. Zo kun je kiezen of je onderwijs nodig hebt om de toets te maken. Het verzilveren van relevante voorkennis wordt zo gemakkelijker.
De gemiddelde studielast is 20 uur per week. Naast de studie werk je gedurende je opleiding 24 uur per week in een tandprothetische setting, waarin je opdrachten in het kader van de opleiding kan uitvoeren.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar, heb je minimaal 45 van de 60 studiepunten nodig. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met de opleiding.
interesse in de bachelor tandprothetiek?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur