De opleiding
Er is veel aandacht voor de kunstvorm van je keuze. Je verbreedt je repertoire en je leert hoe je muziek, beeldend of drama kunt inzetten als vaktherapeut. Daarnaast is er veel aandacht voor kennis, methodiek, persoonlijke ontwikkeling, ondernemerschap en onderzoek.
Inhoud van de opleiding Vaktherapie
Tijdens het eerste jaar ontdek je het brede sociale werkveld. Je volgt hoorcolleges, bijvoorbeeld over ontwikkelingspsychologie. Bij de werkcolleges werk je met je studiegenoten aan een casus, of plan je een activiteit. Daarnaast is er het hele jaar door veel aandacht voor je kunstvak. Je gaat ontdekken hoe je drama, muziek of beeldend kunt gebruiken om mensen te begeleiden door tenminste 8 uur per week in de praktijk te werken. Op je praktijkplek oefen je om activiteiten in je kunstvak methodisch aan te bieden en zo ontmoeting en verbinding tot stand te brengen. Het hebben van een passende praktijkplek is daarom voorwaarde om aan de deeltijdopleiding te kunnen beginnen.
Leerlijn Kunstvak Drama, Beeldend of Muziek
Je gaat in het door jou eigen gekozen kunstvak drama, beeldend of muziek mét en ín dat kunstvak spelen en improviseren. Beeldend - studenten krijgen les in verschillende beeldende materialen en technieken, drama - studenten oefenen met rolinleving, scenografie en gebruik van de ruimte; muziekstudenten leren liedjes zingen, verschillende instrumenten te bespelen en improvisatiestukken te spelen.
Leerlijn Methodisch werken en Kennisonderwijs
Als beeldend, drama of muziektherapeut werk je met mensen. Dit betekent dat je het functioneren van mensen vanuit verschillende invalshoeken moet kunnen begrijpen. De invalshoeken die onderwezen worden in de propedeuse zijn: levensfasenpsychologie, groepsdynamica, diversiteit, creativiteitstheorie en sociale psychologie. In de propedeuse staat de “gezonde” ontwikkeling van de mens centraal; in de hoofdfase komt daar de psychopathologie bij. Daarnaast heb je vaardigheden nodig om methodisch te werk te gaan, denk aan observatievaardigheden, gespreksvaardigheden, reflectievaardigheden.
Leerlijn Integratie
De aangeboden kennis, vaardigheden uit de leerlijnen Kunstvak en Methodisch werken komen samen in de leerlijn Integratie. Je past theorie en vaardigheden toe op je praktijkplek en je breng je eigen casuïstiek uit de praktijk in om gezamenlijk van te leren. Je onderzoekt welk creatief agogische interventie aansluit én kan ondersteunen op je praktijkplek. Je voert het ontwerp hiervan uit met behulp van beeldend, drama of muziek en je kunt het theoretisch onderbouwen. Tegelijkertijd sta je stil bij je eigen socialisatieproces en de betekenis hiervan voor je leerproces als toekomstig vaktherapeut.
Vakken jaar 1
Je gaat in het door jou eigen gekozen kunstvak drama, beeldend of muziek mét en ín dat kunstvak spelen en improviseren. Beeldend - studenten krijgen les in verschillende beeldende materialen en technieken, drama - studenten oefenen met rolinleving, scenografie en gebruik van de ruimte; muziekstudenten leren liedjes zingen, verschillende instrumenten te bespelen en improvisatiestukken te spelen.
Als beeldend, drama of muziektherapeut werk je met mensen. Dit betekent dat je het functioneren van mensen vanuit verschillende invalshoeken moet kunnen begrijpen. De invalshoeken die onderwezen worden in de propedeuse zijn: levensfasenpsychologie, pedagogiek, creativiteitstheorie en sociale psychologie. In de propedeuse staat de “gezonde” ontwikkeling van de mens centraal; in de hoofdfase komt daar de psychopathologie bij.
In deze training leer je over gespreksvoering binnen hulpverlening, begeleiding en behandeling. Je leert specifieke gesprekstechnieken toe te passen, om uiteindelijk als therapeut een probleemverhelderend gesprek te voeren.
Je leert over diversiteit en het overbruggen van verschillen en overeenkomsten. In de praktijk ga je een sociale context onderzoeken en daarbij kijken naar welke groepsdynamische processen zich afspelen. Je onderzoekt een sociale context in de praktijk. Je onderzoekt welk creatief agogische interventie aansluit én waarmee je de groep kan ondersteunen. Tegelijkertijd sta je stil bij je eigen socialisatieproces en kan je ontwikkelingen daarin benoemen.
Observeren kan je leren! In dit onderwijs (werkcolleges en trainingen) leer je over waarneming, interpreteren en rapporteren.
Je gaat een innovatieve oplossing bedenken voor een sociaal – maatschappelijk vraagstuk, met behulp van je kunstvak. Juist met behulp van beeldend, drama of muziek weet je een complexe uitdaging in de beroepspraktijk te begeleiden.
Je leert een creatief aanbod te presenteren, dat gericht is op preventie en is ontwikkeld voor een gekozen doelgroep in een bepaalde context.
In het programma ‘Professionalisering’ werk je aan basisvaardigheden die je nodig hebt in je werk als professional/vaktherapeut. De basisvaardigheden die in de propedeuse op de voorgrond staan, zijn: samenwerken, zelfsturing, reflecteren en feedback. Door het volgen van lessen, uitvoeren van individuele en samenwerkingsopdrachten werk je aan de ontwikkeling van genoemde vaardigheden. De vaktherapeut werkt met het inzetten van een kunstvak. Daarom is er voor gekozen om ook binnen dit programma de verschillende kunstvakken in te zetten. Dit is vormgegeven in de lessen en de opdrachten.
In deze cursus werk je aan het creatief therapeutisch observeren en indiceren. Je leert hoe je je kunstvorm kunt inzetten in een therapie met cliënten. Je voert de eerste stappen van het klinisch redeneerproces uit; de basis van het vaktherapeutisch handelen. Je ontwikkelt een ontwikkelgericht vaktherapeutisch aanbod, vanuit een observatie die je gedaan hebt.
In het 2e jaar werk je 16 uur in de praktijk, waarbinnen je 8 uur met je kunstvorm mensen begeleidt. Daarnaast leer je over verschillende psychologische stromingen en creatief-therapeutische werkwijzen. Ook beleid en wet- en regelgeving komt aan bod. Je ontwikkelt je verder in gesprekstechnieken en gaat je kunstvak methodisch inzetten, vanuit theorie. De cursussen in jaar 2 zijn in ontwikkeling, dus onderstaand is een indicatie van inhouden.
Periode A
Theoretische kennis over ontwikkelingspsychopathologie.
Praktijktijd: 16 uur per week in leerteam werken aan een startdocument voor je stage.
Training in artistieke en ambachtelijke vaardigheid in de eigen kunstdiscipline.
Periode B
Theorie over psychopathologie, analyse van een praktijkcasus op stage.
Praktijktijd 16 uur p/w uitvoeren, evaluatie van werkzaamheden; werken in leerteam.
Training in artistieke en ambachtelijke vaardigheid in de eigen kunstdiscipline.
Periode C
Voorbereiden van een presentatie over een vaktherapeutisch aanbod.
Praktijktijd: 16 uur per week uitvoeren en afronden werkzaamheden, opbouw en presentatie en persoonlijk portfolio in leerteam.
Training in artistieke en ambachtelijke vaardigheid in de eigen kunstdiscipline.
Periode D
Ontwikkelen en presenteren van een vaktherapeutisch product.
Praktijktijd 16 uur p/w uitvoeren en afronden werkzaamheden; opbouw en presentatie en persoonlijk portfolio in leerteam.
Training in artistieke en ambachtelijke vaardigheid in de eigen kunstdiscipline.
In jaar 3 verdiep je je verder in vaktheorieën en therapievormen. Je werkt 16 uur in de praktijk, waarvan je 8 uur vaktherapie geeft. Met docenten, medestudenten en praktijkbegeleiders bespreek je steeds wat je doet en waarom. Door hun feedback leer je kritisch naar jezelf en je handelen te kijken. Onderstaande cursussen zijn een indicatie, wijzigingen voorbehouden.
Periode A
Theoretische onderbouwing van methodisch handelen.
Praktijktijd 16 uur p/w waarbij je vaktherapeutische behandelingen uitvoert. Daarnaast volg je tweewekelijks supervisie op de opleiding.
Training in het methodisch verantwoord uitvoeren van een vaktherapeutische behandeling.
Periode B
Theoretische onderbouwing van methodisch handelen.
Ethiek; beleidsontwikkeling in bredere context.
Praktijktijd 16 uur p/w waarbij je vaktherapeutische behandelingen uitvoert. Daarnaast volg je tweewekelijks supervisie op de opleiding.
Training in het methodisch verantwoord uitvoeren van een vaktherapeutische behandeling.
Periode C
Training in het geven van voorlichting aan cliënten, cliëntsystemen en andere professionals.
Praktijktijd 16 uur p/w waarbij je vaktherapeutische behandelingen uitvoert. Daarnaast volg je tweewekelijks supervisie op de opleiding.
Training in het methodisch verantwoord uitvoeren van een vaktherapeutische behandeling.
Periode D
Training in ondernemerschap, schrijven van een ondernemingsplan.
Praktijktijd 16 uur p/w waarbij je vaktherapeutische behandelingen uitvoert. Daarnaast volg je tweewekelijks supervisie op de opleiding.
Training in het methodisch verantwoord uitvoeren van een vaktherapeutische behandeling.
In de eerste helft van jaar 4 werk je 16 uur in de praktijk. Daarna richt je je op je afstudeeropdracht. Dat bestaat uit een praktijkgericht onderzoek, een eindpresentatie over je kunstdiscipline, en een essay. Hierin geef je je visie op het beroep en op je kunstdiscipline. Je presenteert je afstudeeropdracht op de studentenconferentie voor een publiek dat je deels zelf uitnodigt.
Periode A & B
Verdieping of verbreding van inhoud naar keuze. Je kunt een minor bij de HU volgen, maar ook bij een andere hogeschool of universiteit, in binnen- en buitenland.
16u per week
Periode C & D
Uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek, ontwikkelen van een praktijkproduct.
Je presenteert je voor je afstuderen als professional aan een breed publiek uit het werkveld.
De Vaktherapie docenten
Gerben Roefs, MMTh
Hogeschooldocent Vaktherapie muziek / Muziektherapeut
Gerben heeft als muziektherapeut 9 jaar ervaring in de forensische psychiatrie en is recent overgestapt naar het werkveld van de ouderenzorg. Kenmerkend voor Gerben is dat hij nieuwsgierig en leergierig is. Hij vindt het belangrijk dat studenten hun eigen passie ontdekken en zich van daaruit tot autonome en authentieke muziektherapeuten ontwikkelen. Binnen het docententeam zit hij in de ToetsExpertCommissie.
Patricia Vos, MATh
Hogeschooldocent Vaktherapie beeldend
Patricia is geregistreerd vaktherapeut beeldend en speltherapeut en verzorgt op de opleiding methodieklessen voor beeldend studenten.
Zij is 22 jaar werkzaam geweest in de open en gesloten Jeugdzorg en heeft onderzoek gedaan naar de effecten van beeldende therapie bij kinderen met hechtingsproblemen.
Naast haar werk voor Hogeschool Utrecht heeft Patricia een vrijgevestigde praktijk voor beeldende- en speltherapie. Zij is betrokken bij het FVB Kennisnetwerk Affectregulerende Vaktherapie en is mede ontwikkelaar van de methode Affectregulerende Vaktherapie.
Drs. Marc Willemsen
Hogeschooldocent Vaktherapie drama / Dramatherapeut
Vanuit enthousiasme voor het vak is Marc al jaren werkzaam in de kinder-, jeugd- en (jong)volwassenen hulpverlening, actief binnen het lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK) en als bestuurslid verbonden aan de European Federation of Dramatherapy (EFD). Hij is geregistreerd dramatherapeut, psychodramatherapeut, groepswerker, supervisor en graduate in Developmental Transformations. Hij maakte voorstellingen voor vluchtelingenkinderen. Ook als coördinator internationaal van de opleiding beweegt hij studenten om over grenzen heen te kijken. Als docent methodiek blijft hij verwonderd over hoe er vrijwel altijd, hoe klein ook, een gezamenlijke ingang tot een speelvlak is.
Meer weten over deze opleiding?
Naast de combinatie van werk (soms zelfs naast de 16 uur praktijktijd ), de lesdag en je privéleven, moet je rekening houden met een studiebelasting van ongeveer 8 uur per week. Je krijgt de volgende lesvormen:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- projecten
- praktijkstage
- intervisie
- leerteams
- werkplaatstijd begeleid en onbegeleid
Tijdens de deeltijdopleiding Vaktherapie leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Het hebben van relevant werk is verplicht. Dat hoeft geen betaald werk te zijn. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 50 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.
Voor de deeltijdopleiding is het noodzakelijk dat je over een relevante werkplek beschikt. In de propedeuse is dat minimaal 8 uur per week, in de hoofdfase is dat 16 uur per week.
De eisen aan een werkplek vind je onder tabblad “Toelating”.
Twijfel je of je werkplek voldoet? Of heb je andere vragen over de criteria? Neem contact op met deeltijdcoördinator Judi Janssen of met Astrid Woordes via vaktherapie-selectie@hu.nl.
Bij het behalen van je diploma ontvang je de Bachelor of Arts (BA).
In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer €400 kwijt.
"De deeltijdopleiding is een prettige combinatie tussen theorie en praktijk"
Margot Voermans (46)
In het begin vond ik de opleiding erg algemeen en theoretisch. Pas in het tweede jaar kwam vaktherapie meer onder de aandacht en sloot de studie meer aan op mijn interesses en skills.
De deeltijdopleiding is een prettige combinatie tussen theorie en praktijk. Veel opdrachten worden aan praktijksituaties gekoppeld. Toetsen maak je vaak in de vorm van een verslag.
Tijdens de deeltijdopleiding moet je wel goed blijven opletten. Stel veel vragen, blijf alert.
Interesse in de bachelor Vaktherapie?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 06 34101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur