De opleiding

Er is veel aandacht voor de kunstvorm van je keuze. Je verbreedt je repertoire en je leert hoe je muziek, beeldend of drama kunt inzetten als vaktherapeut. Daarnaast is er veel aandacht voor kennis, methodiek, persoonlijke ontwikkeling, ondernemerschap en onderzoek.

Vaktherapie (Creatieve Therapie), tijdens de opleiding

Inhoud van de opleiding Vaktherapie

Tijdens het eerste jaar ontdek je het brede sociale werkveld. Je volgt hoorcolleges, bijvoorbeeld over ontwikkelingspsychologie. Bij de werkcolleges werk je met je studiegenoten aan een casus, of plan je een activiteit. Daarnaast is er het hele jaar door veel aandacht voor je kunstvak. Je gaat ontdekken hoe je drama, muziek of beeldend kunt gebruiken om mensen te begeleiden door tenminste 8 uur per week in de praktijk te werken. Op je praktijkplek oefen je om activiteiten in je kunstvak methodisch aan te bieden en zo ontmoeting en verbinding tot stand te brengen. Het hebben van een passende praktijkplek is daarom voorwaarde om aan de deeltijdopleiding te kunnen beginnen.

Leerlijn Kunstvak Drama, Beeldend of Muziek
Je gaat in het door jou eigen gekozen kunstvak drama, beeldend of muziek mét en ín dat kunstvak spelen en improviseren. Beeldend - studenten krijgen les in verschillende beeldende materialen en technieken, drama - studenten oefenen met rolinleving, scenografie en gebruik van de ruimte; muziekstudenten leren liedjes zingen, verschillende instrumenten te bespelen en improvisatiestukken te spelen.

Leerlijn Methodisch werken en Kennisonderwijs
Als beeldend, drama of muziektherapeut werk je met mensen. Dit betekent dat je het functioneren van mensen vanuit verschillende invalshoeken moet kunnen begrijpen. De invalshoeken die onderwezen worden in de propedeuse zijn: levensfasenpsychologie, groepsdynamica, diversiteit, creativiteitstheorie en sociale psychologie. In de propedeuse staat de “gezonde” ontwikkeling van de mens centraal; in de hoofdfase komt daar de psychopathologie bij. Daarnaast heb je vaardigheden nodig om methodisch te werk te gaan, denk aan observatievaardigheden, gespreksvaardigheden, reflectievaardigheden. 

Leerlijn Integratie
De aangeboden kennis, vaardigheden uit de leerlijnen Kunstvak en Methodisch werken komen samen in de leerlijn Integratie. Je past theorie en vaardigheden toe op je praktijkplek en je breng je eigen casuïstiek uit de praktijk in om gezamenlijk van te leren. Je onderzoekt welk creatief agogische interventie aansluit én kan ondersteunen op je praktijkplek. Je voert het ontwerp hiervan uit met behulp van beeldend, drama of muziek en je kunt het theoretisch onderbouwen. Tegelijkertijd sta je stil bij je eigen socialisatieproces en de betekenis hiervan voor je leerproces als toekomstig vaktherapeut.

 
De vakken van jaar 1

In het 2e jaar werk je 16 uur in de praktijk, waarbinnen je 8 uur met je kunstvorm mensen begeleidt. Daarnaast leer je over verschillende psychologische stromingen en creatief-therapeutische werkwijzen. Ook beleid en wet- en regelgeving komt aan bod. Je ontwikkelt je verder in gesprekstechnieken en gaat je kunstvak methodisch inzetten, vanuit theorie. De cursussen in jaar 2 zijn in ontwikkeling, dus onderstaand is een indicatie van inhouden.

De vakken van jaar 2

In jaar 3 verdiep je je verder in vaktheorieën en therapievormen. Je werkt 16 uur in de praktijk, waarvan je 8 uur vaktherapie geeft. Met docenten, medestudenten en praktijkbegeleiders bespreek je steeds wat je doet en waarom. Door hun feedback leer je kritisch naar jezelf en je handelen te kijken. Onderstaande cursussen zijn een indicatie, wijzigingen voorbehouden.

De vakken van jaar 3

In de eerste helft van jaar 4 werk je 16 uur in de praktijk. Daarna richt je je op je afstudeeropdracht. Dat bestaat uit een praktijkgericht onderzoek, een eindpresentatie over je kunstdiscipline, en een essay. Hierin geef je je visie op het beroep en op je kunstdiscipline. Je presenteert je afstudeeropdracht op de studentenconferentie voor een publiek dat je deels zelf uitnodigt.

De vakken van jaar 4

De Vaktherapie docenten

Gerben Roefs

Gerben Roefs, MMTh

Hogeschooldocent Vaktherapie muziek / Muziektherapeut

Gerben heeft als muziektherapeut 9 jaar ervaring in de forensische psychiatrie en is recent overgestapt naar het werkveld van de ouderenzorg. Kenmerkend voor Gerben is dat hij nieuwsgierig en leergierig is. Hij vindt het belangrijk dat studenten hun eigen passie ontdekken en zich van daaruit tot autonome en authentieke muziektherapeuten ontwikkelen. Binnen het docententeam zit hij in de ToetsExpertCommissie.

Patricia Vos

Patricia Vos, MATh

Hogeschooldocent Vaktherapie beeldend

Patricia is geregistreerd vaktherapeut beeldend en speltherapeut en verzorgt op de opleiding methodieklessen voor beeldend studenten.
Zij is 22 jaar werkzaam geweest in de open en gesloten Jeugdzorg en heeft onderzoek gedaan naar de effecten van beeldende therapie bij kinderen met hechtingsproblemen.
Naast haar werk voor Hogeschool Utrecht heeft Patricia een vrijgevestigde praktijk voor beeldende- en speltherapie. Zij is betrokken bij het FVB Kennisnetwerk Affectregulerende Vaktherapie en is mede ontwikkelaar van de methode Affectregulerende Vaktherapie.

Marc Willemsen

Drs. Marc Willemsen

Hogeschooldocent Vaktherapie drama / Dramatherapeut

Vanuit enthousiasme voor het vak is Marc al jaren werkzaam in de kinder-, jeugd- en (jong)volwassenen hulpverlening, actief binnen het lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK) en als bestuurslid verbonden aan de European Federation of Dramatherapy (EFD). Hij is geregistreerd dramatherapeut, psychodramatherapeut, groepswerker, supervisor en graduate in Developmental Transformations. Hij maakte voorstellingen voor vluchtelingenkinderen. Ook als coördinator internationaal van de opleiding beweegt hij studenten om over grenzen heen te kijken. Als docent methodiek blijft hij verwonderd over hoe er vrijwel altijd, hoe klein ook, een gezamenlijke ingang tot een speelvlak is.

Meer weten over deze opleiding?

Naast de combinatie van werk (soms zelfs naast de 16 uur praktijktijd ), de lesdag en je privéleven, moet je rekening houden met een studiebelasting van ongeveer 8 uur per week. Je krijgt de volgende lesvormen:

  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • projecten
  • praktijkstage
  • intervisie
  • leerteams
  • werkplaatstijd begeleid en onbegeleid

Tijdens de deeltijdopleiding Vaktherapie leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Het hebben van relevant werk is verplicht. Dat hoeft geen betaald werk te zijn. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 50 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.

Voor de deeltijdopleiding is het noodzakelijk dat je over een relevante werkplek beschikt. In de propedeuse is dat minimaal 8 uur per week, in de hoofdfase is dat 16 uur per week. 

De eisen aan een werkplek vind je onder tabblad “Toelating”. 

Twijfel je of je werkplek voldoet? Of heb je andere vragen over de criteria? Neem contact op met deeltijdcoördinator Judi Janssen of met Astrid Woordes via vaktherapie-selectie@hu.nl.

Bij het behalen van je diploma ontvang je de Bachelor of Arts (BA).

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer €400 kwijt.

 

"De deeltijdopleiding is een prettige combinatie tussen theorie en praktijk"

Margot Voermans (46)

Vragen over de opleiding?