DEMS biedt nieuw onderwijs en inzichten in digitale marketing

DEMS team
Begin oktober stond een groep communicatiestudenten van de HU te juichen in het Poolse Gdańsk. Ze hadden er zojuist de internationale DEMS studentencompetitie gewonnen met hun idee voor Binder: een dating-app op basis van interesses en activiteiten. Het was het sluitstuk van een driejarig Erasmusproject, waarin de HU samenwerkte met mkb’ers en universiteiten door heel Europa. DEMS leverde veel inzichten op én vijf nieuwe onderwijsmodules op het gebied van digitale marketing.

“Onwijs blij en trots waren de studenten. En wij, als docenten, natuurlijk ook”, vertelt Luc van Dijk – Wijmenga. Hij was als HU-docent Communicatie niet alleen bij de eindcompetitie betrokken, maar bij het hele DEMS-project (Developing E-Marketing Skills). Dat ging vier jaar geleden van start, opgezet door vier partners uit het internationale CARPE-netwerk: de Technische Universiteit Gdańsk (Polen), het Instituto Politécnico do Porto (Portugal), de Turku University of Applied Sciences (Finland) en Hogeschool Utrecht.

Curricula aanscherpen

“Uitgangspunt van het project was dat studenten in digital marketing aan het eind van hun studie nog niet altijd startklaar zijn”, vertelt Luc. “Er zit soms nog wat ruimte tussen wat bedrijven van deze nieuwe professionals verwachten en wat zij weten en kunnen, waardoor zij aanvullende trainingen nodig hebben. Met name het mkb heeft lang niet altijd de ruimte of middelen voor deze trainingen. Met DEMS wilden wij onderzoeken wat in de diverse landen precies de ruimte is tussen opleiding en praktijk, en hoe we die kunnen vullen.” In Nederland bleek die ruimte eigenlijk best klein. Toch was het ook voor de HU een waardevol project, stelt Luc. “Het hielp ons het curriculum nóg verder aan te scherpen. En het is leerzaam te zien hoe het in andere landen met ons vakgebied staat. Bovendien is zo’n internationaal project een waardevolle ervaring voor docenten en studenten.”

Gratis te gebruiken

Op basis van de inzichten uit het onderzoek bouwden de partners vijf onderwijsmodules, ter aanvulling op de vaste curricula. Deze modules zijn in vijf talen beschikbaar – Engels, Fins, Nederlands, Pools en Portugees -, inclusief docentinstructies. Ze zijn gratis te downloaden en vrij te gebruiken, ook door andere hogescholen. Luc: “Het pakket is inmiddels al zeventigduizend keer gedownload. Daar mogen we best trots op zijn.”

Daten met evenementen

Een laatste opbrengst van DEMS was de studentencompetitie, uitgezet onder alle eerstejaars van de communicatieopleidingen. De HU-studenten hadden daarvoor een interessante opdrachtgever: de Nieuwe Bibliotheek Almere, vertelt student communicatie Evy Blankestein namens het team. “Het is een moderne plek die niet alleen boeken aanbiedt maar ook evenementen en activiteiten organiseert. Ze hebben echter moeite om jongeren te betrekken. Wij wilden een oplossingen bedenken om de betrokkenheid van jongeren te vergroten en hen enthousiast te maken voor de activiteiten van de bibliotheek.” Het team liet zich inspireren door de dating-app Tinder. Zo ontstond Binder, een app waarmee je kunt swipen om evenementen te ontdekken die bij je interesses passen. In plaats van een match met een partner vind je hier een ‘match’ met een evenement. Maar: Binder maakt het ook mogelijk om andere gebruikers met dezelfde interesses te ontmoeten, zodat je samen naar een evenement kunt gaan.

Niet willen missen

Evy’s team won de landelijke competitie en mocht dus naar de finale, in Gdańsk. Evy: “We hadden geen idee wat ons te wachten stond en wie de andere studenten waren, wat het extra spannend maakte. De grootste uitdaging was om onze boodschap naar het Engels te vertalen. Het was ook spannend om in een vreemd land en op een onbekende locatie te presenteren, omringd door andere studenten en docenten. Maar we waren vooral erg enthousiast over deze ervaring.” Dat enthousiasme werd gedeeld door de jury. De studenten behaalden een gedeelde eerste plaats, samen met de Finnen.

“Uiteindelijk heeft het DEMS-project ons veel zelfvertrouwen gegeven”, vertelt Evy. “Deze ervaring heeft ons laten zien dat nieuwe dingen soms spannend, maar ook heel leuk kunnen zijn. We hadden dit avontuur voor niets willen missen; het was een geweldige ervaring die ons heeft laten groeien." Luc: “De competitie was echt een klapper. Hier doe je het uiteindelijk voor: studenten nieuwe ervaringen bieden en zo optimaal klaarstomen voor de beroepspraktijk.”

Uitwisseling van mensen en ideeën

Met het einde van het project komt er geen einde aan de samenwerking tussen de vier hogescholen. De HU heeft met Gdańsk een contract gesloten voor studentenuitwisseling, over docentenuitwisseling wordt nog gesproken. Turku (Finland) volgt waarschijnlijk. Luc: “Het is een mooi bijeffect van onze samenwerking. Ik vind dat in deze tijd van toenemende polarisatie extra belangrijk: over de grens kijken en interesse tonen in anderen. Dat is belangrijk voor onze studenten, de professionals van morgen.”

Meer weten? De onderwijsmodules downloaden? Kijk op https://www.dems.pro