Dutch Design Week: Ervaringskennis als motor voor verandering

ervaringskennis

In welke mate nemen we de kennis en ervaring van studenten serieus? Welke ruimte is er om die kennis te benutten en de kracht ervan in te zien? In deze interactieve sessie gaan we ervaren wat het is om ervaringskennis in te zetten bij innovatie en verandering.

Programma

Social designers gingen samen met jongeren met een chronische aandoeningen en betrokken professionals, in co-creatie aan de slag om de kennis en ervaring van jonge mensen met een chronische aandoening een plek te geven in het onderwijs. Dit speelde zich af op de pabo (leraar basisonderwijs) van Hogeschool Utrecht en aan de masteropleiding Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht. Heel verschillende (leer)omgevingen, beide initiatieven met een eigen, unieke, creatieve aanpak. Maar mét een gemeenschappelijk uitkomst: als jongeren hun ervaringskennis met betrekking tot een chronische aandoening in het onderwijs inbrengen, blijkt dat zeer waardevol te zijn!

Programma en aanmelden

We gaan via verschillende interactieve manieren in gesprek over de volgende vragen:

• Welke routes zijn gevolgd om de ervaringskennis van jonge mensen met een chronische aandoening een plek te geven in het onderwijs?
  • Wat levert dit proces op aan uitkomsten voor alle betrokkenen en hun onderlinge relaties?
  • Welke werkwijze en interactieve (social design) tools helpen in deze processen?
  • Hoe komen we van een inspirerend initiatief naar een motor voor blijvende verandering?
  • Wat kunnen de domeinen welzijn en gezondheid hiervan leren en meenemen?

9.30 Inloop met koffie en thee.

10.00 Start sessie, gehost door Agis Innovatiefonds met bijdragen van MV design, Stichting Zorgeloos naar School, studenten en onderwijsprofessionals van HU pabo (Hogeschool Utrecht), ontwerpbureau Open Concept (medisch dubbeltalent) en lector system design Anja Overdiek Hogeschool Rotterdam.

12.30 Netwerklunch en napraten.

Meld je aan!

Deze sessie is relevant voor: professionals uit onderwijs en brede domein van zorg en welzijn, ontwerpers, beleidsmakers en geïnteresseerden. De sessie is in het Nederlands.

We zien je graag op 24 oktober!
MV design, HU Pabo, Zorgeloos naar school, Agis innovatiefonds.

Link Event op DDW website