Charline Rouffet is sinds 2016 verbonden aan het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs. In september 2018 startte ze haar promotieonderzoek naar de invloed van communicatieve toetsing van de productieve vaardigheden op de didactische aanpak van docenten moderne vreemde talen.
Charline studeerde letterkunde aan de Universiteit van Nîmes en Paris-IV Sorbonne. In 2005 kwam zij naar Nederland; in 2007 haalde zij haar eerstegraads bevoegdheid Frans aan de VU. Haar praktijkonderzoek ging over het gebruik van doeltaal als voertaal in het kader van TaBaSCO (Task Based School Organisation for the Acquisition of Language), een project dat voor een taakgerichte manier van talen leren staat.
Charline werkte bij het Hermann Wesselink college in Amstelveen en het Cals College in Nieuwegein en als cursuscoördinatrice bij de Alliance Française in Utrecht. Sinds 2010 is zij werkzaam bij Instituut Archimedes voor de eerste- en tweedegraads lerarenopleiding Frans. Zij verzorgt modules literatuur, taalvaardigheid en didactiek bij de bachelor- en masteropleidingen.
Expertises
- Moderne vreemde talen didactiek
- Communicatief toetsen
- Formatief evalueren
Publicaties
- Monitoring ronde 1 Stedelijk Netwerk Nieuwkomers Invoering van een meerjarenmodel voor een doorgaande lijn in het onderwijs aan nieuwkomers in de leeftijd van 4-12 jaar in Utrecht
- Transforming foreign language teaching practices through communicative classroom-based assessment programs
- Constructive alignment in foreign language curricula An exploration of teaching and assessment practices in Dutch secondary education