Karen is sinds 2017 lid van de kenniskring van het lectoraat didactiek Wiskundig en analytisch vermogen van professionals. Karen houdt zich sinds 2010 op de HU bezig met rekendidactiek in basisonderwijs, VO en MBO. Het verbinden van het rekenen op school naar het gebruik daarvan in de praktijk is voor haar een belangrijk doel in de scholing van leerkrachten.
Na de opleiding orthopedagogiek en werkzaamheden als (zij-instroom-)leerkracht en intern begeleider in het (speciaal) basisonderwijs heeft Karen zich als docent in de master Educational Needs steeds verder gespecialiseerd op het gebied van rekenen en gecijferdheid. Binnen de master doceerde Karen in de modules gecijferdheid, Rekenproblemen en dyscalculie, en Nieuwkomers en rekenen-wiskunde.
Toen de rekentoets in het VO en MBO werd ingevoerd, was professionalisering van MBO-docenten een van haar kerntaken in de Minor Rekendocent VO/MBO van instituut Archimedes. Karen werkte aan de doorontwikkeling van deze minor en doceerde de modules uit de minor binnen het ROC en in de lerarenopleiding.
Op de PABO is Karen op dit moment werkzaam als docent rekenen-wiskunde, zowel rekendidactiek als professionele gecijferdheid.
In de kenniskring van het lectoraat ‘Wiskundig en analytisch vermogen van professionals’ heeft Karen meegewerkt aan het onderzoek naar rekenen en rekendidactiek in het MBO in samenwerking met Kees Hoogland en Paul Drijvers.
Naast haar werk op de HU is Karen werkzaam binnen een samenwerkingsverband voor Passend Onderwijs.
"Het zou mooi zijn als docenten op hun leerlingen kunnen overdragen dat rekenen meer is dan sommen maken. Dat rekenen leuk is en dat je ongemerkt de hele dag veel meer rekent dan je denkt!"
Expertises
- Rekendidactiek in het basisonderwijs
- Rekenen in VO en MBO
- Begeleiden bij rekenproblemen en dyscalculie
Publicaties
- Numeracy and mathematics education in vocational education a literature review, preliminary results