Van Internationaal Naar Integraal onderwijs (VINI)

Basisscholen krijgen steeds vaker te maken met internationalisering van het onderwijs en taaldiversiteit in klassen. Hoe kunnen zij bijdragen aan passend onderwijs voor meertalige nieuwkomers? Dat wordt onderzocht in dit project bij basisschool De Optimist.


De twee locaties van basisschool de Optimist (Gemeente Haarlemmermeer) hebben te maken met een groeiend aantal meertalige nieuwkomers. Deze nieuwkomers uit internationaal mobiele gezinnen stromen in- en door  naar het reguliere onderwijs. Dit roept de vraag op hoe leerkrachten van de school hier het beste op kunnen inspelen. Dit onderzoeksproject dient als inspiratie voor de andere 15 basisscholen van het samenwerkingsverband Floreer.

Doel

Het doel is om het taal- en rekenonderwijs binnen Floreer meer inclusief en adaptief in te kunnen richten. Daarvoor zullen de leerkrachten van Optimist onderzoeken hoe zij kunnen inspelen op de sterk toenemende instroom en doorstroom van meertalige nieuwkomers  in/naar het Nederlandse reguliere basisonderwijs. Zo sluit de professionalisering van onderwijsprofessionals zo goed mogelijk aan bij de regionale realiteit. Op de lange termijn gaat het ook om het kunnen geven van inclusief en adaptief onderwijs voor alle leerlingen binnen Floreer. 

"Dit VINI-project versterkt onze meertalige expertise en verbetert passend onderwijs voor internationale nieuwkomers"

Anne-Marie van Holst
Directeur De Optimist

Resultaten

  • Een overdraagbare werkwijze voor het verzorgen van passend taal- en rekenonderwijs aan internationaal meertalige nieuwkomers in het reguliere basisonderwijs;
  • Een zogeheten 'Dutch Enrichment Programme' (DEP) dat een brugfunctie vervult tussen het internationale en het reguliere onderwijs;
  • Meer inzicht in het thema van kansenongelijkheid, door het verkennen van methoden zoals translanguaging (het toepassen van meertalige strategieën) in de taal- en rekenles.

Looptijd

01 november 2024 - 30 augustus 2026

Aanpak

Vanuit een iteratieve ontwerpgerichte onderzoeksaanpak, versterken leerkrachten van de Optimist – i.s.m. meertalige experts en onderzoekers  - hun handelingsrepertoire om de internationaal meertalige nieuwkomers zo goed mogelijk te laten landen, met name in de reguliere Nederlandse taal- en rekenlessen.

Impact voor het onderwijs

Het onderzoek zal inzicht bieden in welke strategieën de taal- en rekenontwikkeling van internationaal meertalige leerlingen ondersteunen. Daarnaast levert het kennis op over de training en ondersteuning die leerkrachten nodig hebben om zich aan te passen aan de toenemende internationalisering van het onderwijs en de taaldiversiteit in hun klassen.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Linda Gijsen | Senior onderzoeker | Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
    Linda Gijsen
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs
  • Portret van Indira Wakelkamp
    Indira Wakelkamp
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs
  • Portret van Anita Alexander
    Anita N. Alexander
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Wiskundig en Analytisch vermogen van Professionals
  • Portret van Hugo Mulder
    Hugo Mulder
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Wiskundig en Analytisch vermogen van Professionals
  • Karen Heinsman
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Wiskundig en Analytisch vermogen van Professionals
  • Portret van Kitty Leuverink
    Kitty Leuverink
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Linda Gijsen | Senior onderzoeker | Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs

Linda Gijsen

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs