Mirjam de Haas werkt sinds 2022 bij het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren. Ze leidt onderzoek naar Digitale Innovatie in de Zorg en Welzijn en in het Onderwijs. Naast onderzoeker is ze hoofddocent bij het Instituut voor ICT, waar ze betrokken is bij Vrouwen in IT en de SDG-gemeenschap.
Haar werk richt zich op de interactie tussen mensen en technologie, met name sociale robots voor kinderen, maar ook mediawijsheid en het ethisch gebruik van AI in de gezondheidszorg.
Tijdens haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Tilburg werkte ze aan het Horizon 2020-project L2TOR, dat tot doel had jonge kinderen nieuwe woorden in een tweede taal te leren met behulp van sociale robots. Bij de HU zet ze dit werk voort door immigrantkinderen te helpen Nederlands te leren met behulp van robots.
Expertises
- Sociale robots
- Kinderen, kind-robot interactie, tweede taal leren
- Engagement, betrokkenheid, perceptie
Wokebot
Mirjam werkt ook aan het Wokebot-project, waarbij robots worden gebruikt om ethische gesprekken te faciliteren, die ze testte op verschillende wetenschapsfestivals (onder andere Betweterfestival, Bevrijdingsfestival en Lowlands Science).
Mirjam’s werk bevordert de integratie van nieuwe technologieën in de gezondheidszorg en het onderwijs, waarbij ze zich richt op het grondig voorbereiden van gebruikers om effectief met deze technologieën te kunnen werken.
In de media
WOKEbot
New Scientist interviewde Mirjam over haar WOKEbot op Lowlands en wat het uiterlijk van een robot doet met jouw mening.
Lees verder