Dr. Remco Coppoolse studeerde fysiotherapie, bewegingswetenschappen en opleidingskunde en promoveerde op het thema onderwijsinnovatie. Het centrale thema in zijn werk is hoe leiders van innovatie een veranderinitiatief naar succes leiden.
Remco verbaast zich als onderwijsvernieuwer al 20 jaar over de dynamiek in onderwijsinnovatie, die kan omslaan van enthousiasme naar gedoe. Vernieuwers lopen vast in onderwijsinnovaties omdat het anders liep dan verwacht. Aanleiding voor hem om zich te verdiepen in deze dynamiek en onderliggende mechanismes. Hij promoveerde op onderzoek hiernaar.
De laatste jaren combineert hij zijn advies- en onderzoekswerk met het begeleiden van projectleiders onderwijsinnovatie in het hbo. Ook in andere sectoren van het onderwijs verzorgt hij opleidingsactiviteiten voor projectleiders, lijnmanagers en andere leiders van onderwijsinnovatie binnen Hogeschool Utrecht en vanuit zijn eigen adviespraktijk. Deze combinatie van advies- en onderzoekswerk zorgt voor kennisontwikkeling en leren over onderwijsinnovatie in de praktijk.
Expertises
- Onderwijsinnovatie
- Verandering
Publicaties
- Leiderschapsdimensies in onderwijsinnovaties Het doorgeven en behouden van veranderenergie
- Praktische wijsheid van de jeugdprofessional ontrafeld: Hoe de professional in het complexe jeugddomein tot handelen komt
- Situational decision-making by innovation leaders in higher education Chapter 12