Als lector Co-Design doet Remko sinds 2007 middels praktijkgerichte projecten onderzoek naar het betrekken van mensen bij innovatieprojecten. Daarbij legt hij nadruk op hoe de gebruiker opgewerkt kan worden tot ‘ervaringsexpert’ en hoe de tools, methoden, vaardigheden en houding van ontwerpers complexe innovatieprojecten kunnen versnellen.
Remko studeerde Maritieme Techniek aan de TU Delft. Hij volgde een masteropleiding Creative Studies bij het Center for Studies in Creativity in Buffalo, New York: de bakermat van het brainstormen. Bij de Faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft promoveerde hij in 2001 op het proefschrift “Sketching in design idea generation meetings”.
Hij heeft uitgebreide praktijkervaring omtrent het faciliteren van creatieve co-design processen bij zowel profit- (Unilever, Philips, Sara Lee, GITP) als non-profitorganisaties (Belastingdienst, Rijkswaterstaat, SURFnet, KNVB Sectie Betaald Voetbal). Hij is actief in het Network Applied Design Research (NADR) als trekker van een programmalijn over de emancipatie van ontwerpend onderzoek.
Expertises
- Creativiteit in productontwerp
- Co-design