Een ontwerpgerichte reis door het professioneel zelf

labyrint van bovenaf gezien

Gespecialiseerd verpleegkundigen staan voor de uitdaging om collega’s, teams en relevante anderen in de zorg te scholen in een steeds complexere zorgomgeving. Deze noodzaak wordt versterkt door personeelstekorten en toenemende zorgvragen. Ondanks de belangrijke rol van deskundigheidsbevordering ervaren gespecialiseerd verpleegkundigen belemmeringen bij het overdragen van kennis en vaardigheden aan collega's.

Doel

De bevindingen van dit promotieonderzoek bieden concrete handvatten voor het opleiden en begeleiden van gespecialiseerd verpleegkundigen, zodat zij effectiever hun rol in de deskundigheidsbevordering van anderen kunnen vervullen. 
Met dit onderzoek wordt beoogd om zowel wetenschappelijke als praktische inzichten te verwerven die de professionele ontwikkeling van verpleegkundigen ondersteunen, wat uiteindelijk bijdraagt aan een betere zorgverlening.

Het promotieonderzoek volgt een ontwerpgerichte benadering waarbij de praktijk en theorie worden geïntegreerd om professionaliseringsmethoden te identificeren en te testen. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de beroeps- en onderwijspraktijk.

 

Resultaten

Het promotieonderzoek:

  • genereert transfereerbare kennis over de ontwikkeling van het professioneel zelf in de rol van de deskundigheidsbevordering van anderen vanuit ontwerpgerichte onderzoek benadering.
  • levert concrete handelingstheorieën op die relevant zijn voor zowel de beroepspraktijk als het onderwijs. Met als doel om (toekomstige) zorgprofessionals nog beter toe te rusten voor hun rol in de deskundigheidsbevordering van anderen.
  • draagt bij aan het herontwerpen van onderwijsmodulen binnen het post-hbo onderwijs met name gericht op het versterken van integratie van het professioneel zelf binnen verpleegkundige beroepstaken.
  • draagt bij aan de professionalisering van (gast)docenten binnen het post-hbo onderwijs.
 

Looptijd

01 september 2024 - 01 september 2028

Aanpak

Het promotieonderzoek volgt een ontwerpgerichte benadering, gestructureerd volgens het drie processenmodel en de vier fasen van ontwerpgericht onderzoek. Er wordt gestart met het beschrijven van een conceptueel raamwerk van het professioneel zelf op basis van bestaande theorie en praktijkonderzoek. 

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerking met kennispartners

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Onderzoeker Liesbeth Knol Urbach

Liesbeth Knol-Urbach

  • Promovendus
  • Lectoraat: Normatieve Professionalisering