Portret Saro Lozano Parra

Saro Lozano Parra

Onderzoeker
Saro werkt sinds 2022 als postdoc binnen het lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs. Daarnaast werkt hij als universitair docent en lerarenopleider bij het department geschiedenis van de Universiteit Utrecht.

Eerder werkte Saro als docent geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs en MBO, en promoveerde hij aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op burgerschap en democratische vorming, en in het specifiek op momenten van "frictie" in de klas. Vanuit het idee dat frictie een onvermijdelijk onderdeel is van het samenleven in een diverse, pluriforme maatschappij, ligt de focus op de frictie die in de klas ontstaat tijdens lessen over gevoelige onderwerpen. Wat zorgt precies voor de ontstane frictie? En nog belangrijker, wat doen docenten op deze spannende momenten? In de zoektocht naar verhelderende inzichten omtrent deze vragen combineert hij fundamenteel-theoretisch onderzoek met kwalitatieve analyse van empirische data.

Expertises

  • Democratische vorming
  • Burgerschap 
  • Frictie

Publicaties


Projecten

  • topsporters die zich thuis voelen in topsportteam en een vrouwelijke hip hop danser
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
    • 1 september 2022 - 31 augustus 2027
    Representing Europe

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Elwin Savelsbergh | lector | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

Elwin Savelsbergh

  • Lector
  • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs