Re/presenting Europe

Binnen dit project werken we als onderzoekers samen om een beeld te krijgen hoe Nederlandse burgers met een migratieachtergrond worden gerepresenteerd in sport, kunst en cultuur, maar ook hoe we via educatie het thuisgevoel kunnen bevorderen. Hierbij staat de volgende vraag centraal: hoe kunnen we sociale cohesie bevorderen in een diverse, pluriforme samenleving? 

Doel

Als HU zitten we in het werkpakket educatie. Binnen deze werkgroep is het doel om inzicht te krijgen in de bevorderende aspecten van het thuisgevoel van jongeren met een migratieachtergrond, handelingsperspectieven en werkvormen te ontwerpen en richtlijnen te formuleren.

 

Resultaten

  • Professionele leergemeenschap voor docentenprofessionalisering;
  • peer review artikel(en) in internationale tijdschriften;
  • vakbladpublicaties; 
  • symposia voor geïnteresseerden rondom brede thema en
  • curriculum leerlijn.

Looptijd

01 september 2022 - 31 augustus 2027

Aanpak

In samenwerking met de Utrechtse VMBO school het Globe college wordt er een longitudinale studie opgezet rondom het burgerschapscurriculum. Onderzoekers en docenten werken hier samen aan een curriculum en lessen, beginnend vanuit de leefwereld van de leerling. Daarnaast is er ook een open professionele leergemeenschap, in samenwerking met de Universiteit van Leiden op het thema diversiteit en inclusie, waarin we samen met docenten aan praktijken werken op dit thema.

Ook doen we onderzoek naar de leerlingen met een migratieachtergrond, waarbij we hen vragen naar wanneer zij zich thuis voelden in de klas, en wanneer dit het geval was, om erachter te komen welke aspecten (docenthandelen, het klaslokaal, invloed van lesinhoud, etc.) hier van invloed op is geweest. 

Daarnaast is er ook exploratief onderzoek op de ABC-eilanden gedaan naar hoe docenten daar betekenisvol onderwijs vormgeven in een multiculturele en meertalige context. Deze inzichten worden ook betrokken bij het vormgeven van de professionele leergemeenschappen.

 

Impact voor het onderwijs

De impact is niet enkel wetenschappelijk van aard middels de geplande publicaties, ook is er een directe mogelijkheid tot professionalisering via onze werkwijze met leergemeenschappen. Dit is een actieve, bewuste keuze: als HU-onderzoekers willen we vanuit de praktijk beginnen, en de kennis en ervaring die docenten met zich meebrengen serieus nemen. 

Samenwerking met kennispartners

 logo NIAS KNAWlogo Utrecht University 

Betrokken HU-onderzoekers

  • Elwin Savelsbergh | lector | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs
    Elwin Savelsbergh
    • Lector
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
  • Portret Saro Lozano Parra
    Saro Lozano Parra
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
  • Portret van Bart Wagemakers
    Bart Wagemakers
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
  • Hanneke Tuithof | Onderzoeker | lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
    Hanneke Tuithof
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Elwin Savelsbergh | lector | lectoraat Didactiek van het Bèta- en Technologieonderwijs

Elwin Savelsbergh

  • Lector
  • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs