Co-constructie van responsieve leeromgevingen in het beroepsonderwijs
In het beroepsonderwijs worden leeromgevingen ontworpen waarin studenten en professionals samen werken, leren en onderzoeken over de grenzen van hun eigen praktijk heen. Idealiter komen deze leeromgevingen tegemoet aan veranderende eisen van lerenden, het werkveld en de maatschappij maar het co-construeren van deze leeromgevingen is een complexe en uitdagende opgave.
Doel
Het doel van dit project is kennis vergroten over wat werkt in co-constructieve ontwerpprocessen en over de opbrengsten van geco-construeerde leeromgevingen. Er worden werkwijzen ontwikkeld die professionals in verschillende contexten concrete handvatten bieden om in co-constructie responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen te (her)ontwerpen.
Resultaten
- Praktische instrumenten en interventies voor de co-constructie van responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen;
- Inzicht in welke ontwerpinterventies bijdragen aan het co-construeren van responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen;
- Inzicht in de werkzame mechanismen van interventies voor co-constructie van responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen;
Looptijd
15 januari 2024 - 14 januari 2028
Aanpak
Binnen dit kwalitatieve, ontwerpgerichte onderzoek gebruiken wij een peer review methode om in vijf verschillende cases te onderzoeken welke interventies worden ingezet voor co-constructie van responsieve, duurzame en impactvolle leeromgevingen. Op basis van deze data wordt een instrumentarium voor co-constructie geselecteerd/ontworpen en getest.
Samenwerking met kennispartners
Financiering
Het onderzoek wordt mede gefinancierd door SIA RAAK-PRO (SVB/ RAAK.PRO05.059)