Dr. Ilya Zitter is lector Beroepsonderwijs bij Hogeschool Utrecht.
De focus ligt op wat voor leeromgevingen we als beroepsonderwijs samen met de buitenwereld kunnen ontwerpen om leerprocessen van (aankomende) professionals uit te lokken. Goed opgeleide professionals zijn hard nodig in de maatschappij waar uiteenlopende complexe vraagstukken spelen.
"Leeromgevingen creëren waarin studenten, professionals, docenten, onderzoekers en burgers samen leren, werken, onderzoeken en innoveren."
Ilya Zitter
Lector Beroepsonderwijs
Ilya is lid van de Stuurgroep NRO en de Raad van Advies van CIV Water. Ilya is als lector actief in onder andere het SIA RAAK-PRO project Teaming in de Tussenruimte (TinT) de SPRONG-groepen PREVENT en SURE, het HU-brede programma HU GEZOND & WEL (gericht op het ontwikkelen van interprofessionele leeromgevingen waar studenten van social work, bewegingsstudies, paramedische studies en verpleegkunde samen met professionals uit de zorg en welzijn en burgers, werken en leren aan vraagstukken die spelen in de wijk) en de HU-brede in-house academy voor professionalisering van HU-docenten en -onderzoekers.
Eerder werkte Ilya als senior onderzoeker bij het Expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en het Interfacultair Instituut voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Studievaardigheden (nu Centrum Onderwijs en Leren van Universiteit Utrecht).
Expertises
- Ontwerpen leeromgevingen mbo/hbo
- Ontwerpgericht onderzoek mbo/hbo
Publicaties
- Samen leren in het hbo In zes stappen naar teamprofessionalisering
- Samen leren in het hbo Teamgericht leren rond complexe opgaven
- Samen leren in het hbo: Het startpunt - Verkenning Inspiratie uit de praktijk
In de media
Openbare les Ilya Zitter
Ilya Zitter gaf 21 maart 2021 de openbare les 'Leeromgevingen in het beroepsonderwijs als knooppunten in onze maatschappij' voor haar lectorschap Leeromgevingen in het beroepsonderwijs.
Kijk hier de online uitzending terugNieuws
'Leeromgevingen in het beroepsonderwijs kunnen knooppunten in de maatschappij zijn'
Ilya onderzoekt hoe je leeromgevingen zo kunt ontwerpen dat een innovatief, lerend systeem ontstaat, zonder sterke scheiding tussen onderwijs en praktijk.