Doorgaande begeleiding van startende leraren

Hoe kunnen we startende leraren zo goed mogelijk begeleiden? Samen met vijf schoolbesturen van het Partnerschap Utrecht-Amersfoort doen onderzoekers van het lectoraat Werken in Onderwijs (Hogeschool Utrecht) hier onderzoek naar.

Doel

Doel van dit project is het in kaart brengen van werkende principes waarmee de begeleiding van startende leraren vormgegeven kan worden. Het gaat hierbij om studenten en starters in een lijn van initiële opleiding (pabo) tot en met de inductiefase (op een school). Met een dergelijke doorgaande begeleiding kunnen startende leraren zich ontwikkelen tot autonome professionals met plezier en voldoening in hun werk én kan het voortijdig en onnodig verlaten van starters worden teruggedrongen. 

Resultaten

Een visualisatie van de werkende principes waarmee begeleiding op maat van studenten en starters in een doorgaande lijn vormgegeven kan worden.

Looptijd

01 september 2021 - 01 augustus 2024

Aanpak

We doen ontwerpgericht onderzoek door middel van interviews met stakeholders (starters, schoolopleiders, schoolleiders, instituutsopleiders, HR-medewerkers). Daarbij staat het werken vanuit een waarderend perspectief (op zoek naar good-practices) centraal.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Dit onderzoek wordt uitgevoerd in de driehoek van beroepspraktijk, onderwijs en onderzoek. De volgende partijen (naast studenten en starters) participeren: Partnerschap Samen Opleiden en Professionaliseren uit Utrecht-Amersfoort, Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek (HU), onderzoekers van het lectoraat Werken in Onderwijs.

 

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Tamar Tas

Tamar Tas

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Werken in Onderwijs