Lectoraat Werken in Onderwijs
Ons onderzoek is praktijkgericht en, waar mogelijk, in samenwerking met onderwijsprofessionals. We kijken naar leren en professioneel handelen in verschillende lagen van de schoolorganisatie en hebben oog voor de dwarsverbanden daartussen.
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Deelvraag: Hoe kan voortdurende professionele ontwikkeling van (aanstaande) onderwijsprofessionals worden bevorderd en wat kan daarbij helpen?
Onderzoek in deze lijn heeft betrekking op de professionele ontwikkeling van onderwijsprofessionals en teams. Blijven inspelen op de complexiteit van organisatorische, inhoudelijke en maatschappelijke vraagstukken is en blijft belangrijk voor onderwijsprofessionals. Deze voortdurende professionele ontwikkeling start tijdens de opleiding en loopt door gedurende de gehele loopbaan van onderwijsprofessionals (i.e., Leven Lang Ontwikkelen). We willen binnen deze onderzoekslijn meer zicht krijgen op hoe voortdurende professionele ontwikkeling kan worden bevorderd en ondersteund.
Deelvraag: Hoe kunnen scholen zich slim ontwikkelen tot leerwerkplek en wat kan daarbij helpen?
Onderzoek in deze lijn heeft betrekking op de schoolorganisatie als leerwerkplek. We beschouwen de schoolorganisatie als een plek waar door onderwijsprofessionals wordt gewerkt en idealiter tijdens werk wordt geleerd ten behoeve van een aantrekkelijk beroep en goed onderwijs. We onderzoeken of en hoe scholen het werken in onderwijs anders of slimmer kunnen organiseren zodat dit werken, leren en ontwikkelen in alle lagen van de school (inclusief die van leerlingen/studenten) ten goede kan komen.
Utrecht Leert Anders Organiseren: wat werkt?
ProjectOnderzoek naar de meerwaarde van de inzet van subsidies om scholen te stimuleren zich anders te organiseren om het lerarentekort terug te dringen.
Zij-instromer-in-beroep: een gesprekstool
ProjectGesprekstool om de begeleiding van zij-instromers in onderwijs te ondersteunen en verbeteren
Inzicht in rijke leeromgevingen
ProjectPraktijkgericht onderzoek naar hoe je leeromgevingen kunt verrijken, zodat studenten, onderzoekers en praktijk samen werken rondom een maatschappelijke opgave.
Publicaties
- Adaptief vermogen van leraren en leidinggevenden Een vignettenstudie naar omgaan met verandering
- Behouden van onderwijsprofessionals in het Utrechtse basisonderwijs Een onderzoek naar motiverende factoren
- Benutting van kennis uit onderzoek bevorderen in het onderwijs: hoe doe je dat? Een onderzoek naar kennisbenutting in de context van practoraten
Onderwijs
Het lectoraat werkt samen met lerarenopleidingen, HR en hbo-docenten. Ons onderzoek wordt verricht op basis van behoeften uit de praktijk, in samenwerking tussen onderwijsprofessionals (docenten, leidinggevenden, ondersteuners), lectoraatsleden én studenten.
“Een aantrekkelijk beroep en goed onderwijs voor alle leerlingen? Verbind het leren van leerlingen met het leren van (aanstaande) onderwijsprofessionals, teams en de schoolorganisatie.”
Mieke Koeslag-Kreunen Lector Werken in Onderwijs
Samenwerking
In het kader van Samen Lerend, een van de expertisegebieden van de HU, werkt het lectoraat samen met een groot aantal externe en interne partners, opleidingen en kennisinstellingen. Zoals HU Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek (IvOO), Instituut Archimedes, Teaching & Learning Netwerk (TLN), scholen en schoolbesturen in de regio, en de Universiteit Utrecht en de Marnix Academie.
Onze lectoren en onderzoekers
Meer informatie
In het magazine “Blijven leren in onderwijs”, uitgebracht ter gelegenheid van het 4-jarig bestaan van het lectoraat, lees je meer over de vragen, inzichten, thema’s en mensen van het lectoraat.”
Lees het magazine