Het lectoraat Werken in Onderwijs draagt bij aan het versterken van het beroep van onderwijsprofessionals in de volle breedte. We onderzoeken hoe (aanstaande) onderwijsprofessionals zich kunnen (blijven) ontwikkelen in schoolorganisaties die fungeren als leerwerkplek voor het realiseren van een aantrekkelijk beroep en goed onderwijs.

Ons onderzoek is praktijkgericht en, waar mogelijk, in samenwerking met onderwijsprofessionals. We kijken naar leren en professioneel handelen in verschillende lagen van de schoolorganisatie en hebben oog voor de dwarsverbanden daartussen.

Onderzoekslijnen binnen het lectoraat

Deelvraag: Hoe kan voortdurende professionele ontwikkeling van (aanstaande) onderwijsprofessionals worden bevorderd en wat kan daarbij helpen?

Onderzoek in deze lijn heeft betrekking op de professionele ontwikkeling van onderwijsprofessionals en teams. Blijven inspelen op de complexiteit van organisatorische, inhoudelijke en maatschappelijke vraagstukken is en blijft belangrijk voor onderwijsprofessionals. Deze voortdurende professionele ontwikkeling start tijdens de opleiding en loopt door gedurende de gehele loopbaan van onderwijsprofessionals (i.e., Leven Lang Ontwikkelen). We willen binnen deze onderzoekslijn meer zicht krijgen op hoe voortdurende professionele ontwikkeling kan worden bevorderd en ondersteund.

Deelvraag: Hoe kunnen scholen zich slim ontwikkelen tot leerwerkplek en wat kan daarbij helpen?

Onderzoek in deze lijn heeft betrekking op de schoolorganisatie als leerwerkplek. We beschouwen de schoolorganisatie als een plek waar door onderwijsprofessionals wordt gewerkt en idealiter tijdens werk wordt geleerd ten behoeve van een aantrekkelijk beroep en goed onderwijs. We onderzoeken of en hoe scholen het werken in onderwijs anders of slimmer kunnen organiseren zodat dit werken, leren en ontwikkelen in alle lagen van de school (inclusief die van leerlingen/studenten) ten goede kan komen.

Publicaties


Onderwijs

Het lectoraat werkt samen met lerarenopleidingen, HR en hbo-docenten. Ons onderzoek wordt verricht op basis van behoeften uit de praktijk, in samenwerking tussen onderwijsprofessionals (docenten, leidinggevenden, ondersteuners), lectoraatsleden én studenten.

Twee mannen in een cursusgroep met elkaar in overleg Lector Mieke Koeslag Kreunen Lectoraat Werken in Onderwijs

“Een aantrekkelijk beroep en goed onderwijs voor alle leerlingen? Verbind het leren van leerlingen met het leren van (aanstaande) onderwijsprofessionals, teams en de schoolorganisatie.”

Mieke Koeslag-Kreunen Lector Werken in Onderwijs

Samenwerking

In het kader van Samen Lerend, een van de expertisegebieden van de HU, werkt het lectoraat samen met een groot aantal externe en interne partners, opleidingen en kennisinstellingen. Zoals HU Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek (IvOO), Instituut Archimedes, Teaching & Learning Netwerk (TLN), scholen en schoolbesturen in de regio, en de Universiteit Utrecht en de Marnix Academie.

Onze lectoren en onderzoekers

Lector Mieke Koeslag Kreunen Lectoraat Werken in Onderwijs

Mieke Koeslag-Kreunen

Lector Werken in Onderwijs Bekijk profiel
Foto van Saskia Brokamp

Saskia Brokamp

Onderzoeker Werken in Onderwijs Bekijk profiel
Portret van Patricia Brouwer

Patricia Brouwer

Onderzoeker Werken in Onderwijs Bekijk profiel
Portret van Elsemarijn Ippel

Elsemarijn Ippel MSc

Docent-onderzoeker Werken in Onderwijs Bekijk profiel

Meer informatie

In het magazine “Blijven leren in onderwijs”, uitgebracht ter gelegenheid van het 4-jarig bestaan van het lectoraat, lees je meer over de vragen, inzichten, thema’s en mensen van het lectoraat.”

Lees het magazine

Wil je samenwerken of heb je een vraag?