Lessen geleerd uit Samen Spelen

Vanuit Stichting het Gehandicapte Kind wordt er op verschillende basisscholen (regulier en speciaal basisonderwijs) een lespakket aangeboden om inclusief spelen te bespreken en onder de aandacht te brengen, om op deze manier inclusief spelen te bevorderen. Het lectoraat ondersteunt bij de kwalitatieve evaluatie.

Doel

Inzicht te krijgen in de gedachten en ervaringen van kinderen met en zonder een beperking van groep 5/6 van het regulier en speciaal basisonderwijs en hun leerkrachten voorafgaand en na het aanbieden van lesmateriaal gericht op inclusiviteit.

Resultaten

Looptijd

01 september 2024 - 01 september 2025

Aanpak

Er vinden groepsinterviews plaats met kinderen van groep 5/6 waarbij creatieve vormen voor gesprek worden ingezet. Dit gebeurt op vier verschillende speciaal basisonderwijs scholen en vier reguliere onderwijsscholen. Ook worden de leerkrachten geïnterviewd van de acht groepen.

 

Betrokken HU-onderzoekers

  • Imke Suir | onderzoeker | lectoraat Leefstijl en Gezondheid
    Imke Suir
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Bewegen en Opgroeien doe je Samen
  • Manon Bloemen | onderzoeker | lectoraat Leefstijl en Gezondheid
    Manon Bloemen
    • Lector
    • Lectoraat: Bewegen en Opgroeien doe je Samen
  • Ryan Beekhuizen
    Ryan Beekhuizen
    • Promovendus
    • Lectoraat: Bewegen en Opgroeien doe je Samen