Dr. Manon Bloemen is sinds 1 september 2024 lector van het lectoraat Bewegen en Opgroeien doe je Samen van de Hogeschool Utrecht. Ze coördineert onderzoek en voert onderzoek uit gericht op inclusief bewegen en gezond opgroeien bij kinderen en adolescenten met (risico op) beperkingen of chronische aandoeningen. Haar passie ligt in het ondersteunen van deze kinderen en hun ouders zodat deelname aan maatschappelijke activiteiten, zoals sport, spel en actief buitenspelen, gerealiseerd kan worden.
Van oorsprong is Manon Bloemen kinderfysiotherapeute. Ze heeft veel werkervaring opgedaan binnen de kinderrevalidatie. Na haar opleiding Kinderfysiotherapie woonde en werkte ze 1,5 jaar in IJsland. Terug in Nederland volgde ze de opleiding Klinische Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Daarna werd ze hogeschooldocent binnen de master Kinderfysiotherapie van Hogeschool Utrecht. Van 2011 - 2024 was zij verbonden aan Lectoraat Leefstijl en Gezondheid, waar ze onder andere haar promotieonderzoek uitvoerde gericht op fysieke fitheid en fysiek gedrag bij (rolstoelrijdende) kinderen en jongeren met spina bifida. Daarna werkte ze als senioronderzoeker en hogeschoolhoofddocent aan projecten gericht op participatie in fysieke activiteiten bij kinderen met beperkingen.
Binnen het lectoraat Bewegen en Opgroeien doe je Samen vormt Manon de verbindende factor tussen de drie onderzoekslijnen Kind en Gezin, Fysieke en Sociale Omgeving, en Innovatief en Toekomstgericht Werken. Ze wil met het lectoraat bijdragen dat alle kinderen en jongeren (0-23 jaar) met (risico op) een beperking of chronische aandoening gezond kunnen opgroeien en mee kunnen doen aan betekenisvolle beweegactiviteiten met hun familie en leeftijdsgenoten in hun eigen leefomgeving en in de maatschappij, met als doel gezondheidsverschillen te verkleinen.
Expertises:
- Participatie in bewegen bij kinderen met beperkingen
- Inclusief buitenspelen
- Gedragsverandering & participatie
- Fysieke fitheid bij kinderen met beperkingen
- Kinderfysiotherapie
- Interprofessioneel samenwerken
Publicaties
- Collaboration: How does it work according to therapists and parents of young children? A systematic review
- Collaborative working in speech and language therapy for children with DLD—What are parents’ needs?
- Using a behavior change toolkit in pediatric physical therapy to support physical activity A feasibility study