Inventarisatie van inclusieve woonconcepten voor ouderen

Foto van mensen die kaarten

In het kader van het programma Wonen-Welzijn-Zorg-Ouderen 2040 doet Hogeschool Utrecht onderzoek naar inspirerende voorbeelden van woonzorgconcepten voor ouderen in de regio Utrecht en daarbuiten. Speciale aandacht gaat uit naar projecten waar ouderen samenleven - al dan niet in combinatie met andere doelgroepen of generaties - waarbij sprake is van onderlinge steun en gemeenschapsvorming.

Doel

Hoe creëren we inclusieve en vitale leefgemeenschappen, waar informele hulp beschikbaar is en er tegelijkertijd een goede verbinding met (formele) zorgpartijen is? Wat kunnen we van bestaande projecten leren? Wie nam het initiatief, welke partijen werken er samen en wat is de taakverdeling? Wat betekent het wooninitiatief voor zelfredzaamheid, gemeenschapskracht, gezondheid en welzijn? En hoe dragen gebouwontwerp en openbare ruimte hieraan bij? Welke verwachtingen waren er en wat komt daar in de praktijk van terecht?

Het programma Wonen-Welzijn-Zorg-Ouderen 2040 maakt onderdeel uit van het Kennisplatform Utrecht Sociaal Domein. Het doel is innovaties op het gebied van de vergrijzende samenleving te stimuleren. Hiervoor is o.a. een provinciale taskforce in het leven geroepen. Binnen Hogeschool Utrecht bestaat de Expertisegroep Ageing Society waarin kennis op gebied van opleidingen en onderzoek gebundeld is.

Resultaten

Een overzicht van inspirerende praktijkvoorbeelden die eraan bijdragen dat ouderen zo zelfstandig, aangenaam en autonoom mogelijk kunnen (blijven) wonen.

Looptijd

01 januari 2024 - 01 juli 2025

Aanpak

De inventarisatie wordt uitgevoerd door middel van uitgebreid deskresearch, aangevuld met locatiebezoeken en interviews met bewoners en andere sleutelfiguren, om verhalen en ervaringen te verzamelen.

"Nieuwe vormen van wonen waarbij de verbindingen tussen mensen ‘ingebouwd’ zijn, zijn essentieel voor onze samenleving"

Jean Pierre Wilken, lector

Impact

Onze bevindingen zouden gemeenten, woningcorporaties, zorgorganisaties en bewoners kunnen helpen bij de ontwikkeling en totstandkoming van toekomstige woonzorgprojecten. Zo krijgen we samen inzicht in wat voor soort omgeving er nodig is om mensen ook op latere leeftijd een betekenisvol leven te laten leiden.

Betrokken HU-onderzoekers

Cofinanciering

Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van het ministerie van VWS.