Kenniswerkplaats Veilig Leer- en Werkklimaat

Een leerling steekt zijn vinger op in de klas.

Polarisatie, groeiende ongelijkheid, grensoverschrijdend gedrag, onbegrepen gedrag. De kranten staan er vol mee. Maar dat niet alleen. Ook in ons professionele-, studenten- en persoonlijke leven zijn deze thema’s aan de orde van de dag. Hoe gaan we hiermee om en hoe willen we hiermee om (leren) gaan? Hoe leren en werken we ons samen door deze turbulente tijd van verandering heen en dragen we hier positief aan bij?

Doel

  • Inzicht verkrijgen in hoe sociale veiligheid en veilig leren en werken onderdeel zijn van het HU curriculum en onderzoeksportfolio en wat hierin hiaten en behoeften zijn
  • Inzicht in hoe bij de HU in praktijk het leer- en werkklimaat ervaren wordt onder onderwijzend personeel, niet-onderwijzend personeel en studenten
  • Inzicht in welk beleid en protocollen er zijn en in hoeverre deze bekend en bruikbaar zijn voor de praktijk
  • Nieuwe manieren ontwikkelen waarmee we met verschillen, conflicten en grensoverschrijdend gedrag leren omgaan en in werk- en leersituaties

De uitdaging is om veilige ruimtes te creëren om te leren en werken. Ruimtes waarbij eenieders grenzen helder zijn en waarbij we weten wat we kunnen doen en hoe we met elkaar omgaan als grenzen overschreden worden. Tegelijkertijd kunnen we niet leren als die grenzen ondoordringbare bastions vormen waar uitwisseling geen optie meer is. Dus hoe kunnen die grenzen ook dynamische plekken worden waar we contact leggen, perspectieven uitwisselen en conflict aangaan en oplossen? Hoe geven we hier gestalte aan in de curricula en in de praktijk van leren en werken op de HU?

Resultaten

Beoogde resultaten van deze kenniswerkplaats zijn:

  • Levendige uitwisseling en nieuwe verbindingen tot stand brengen rond veilig leren en werken binnen de HU
  • Instrumenten ontwikkelen die bijdragen aan veilig leren en werken, aan het omgaan met verschillen, conflicten en grensoverschrijdend gedrag op de HU
  • Bijdragen aan doorontwikkeling van curricula, onderzoeksportfolio’s, beleid en procedures
 

Looptijd

05 april 2024 - 04 april 2028

Aanpak

  • Mensen samenbrengen 
  • Gezamenlijk praktijkgericht onderzoek doen
  • Nieuwe en bestaande kennis en vaardigheden (door)ontwikkelen
  • Instrumenten ontwikkelen rond veilig leren en werken die toepasbaar zijn in de beroepspraktijk, op de HU en daarbuiten

Impact voor het onderwijs

We dragen waar nodig bij aan de aandacht voor en doorontwikkeling van onderwijs op de HU op het gebied van sociale veiligheid in relatie tot leren en werken.

Cofinanciering

De Kenniswerkplaats krijgt financiering vanuit Samen Lerend en het HU-Veiligheidslab.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Josje Dikkers | Lector | Organiseren van Waardig Werk
    Josje Dikkers
    • Lector
    • Lectoraat: Organiseren van Waardig Werk
  • Astrid Bolland | Docent-onderzoeker | Organiseren van Waardig Werk
    Astrid Bolland
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Organiseren van Waardig Werk