Lectorenplatform Jeugd & Gezin
De samenleving kent verschillende ontwikkelingen die schadelijk zijn voor het opgroeien van jeugdigen. Denk hierbij aan prestatie- en geluksdruk, maatschappelijke onrust en sociale ongelijkheid. Jeugdinterventies blijken lang niet altijd effectief, omdat deze onvoldoende ingebed zijn in de dagelijkse leefwereld van de jeugdigen.
Doel
Het Lectorenplatform heeft als missie om met kennis en praktijkgericht onderzoek een bijdrage te leveren aan een gezonde, kansrijke en veilige opgroeisituatie voor jeugdigen, waarbij zij actief kunnen participeren in hun leefomgeving zoals gezin, school, buurt, vrije tijd en online. Het platform versterkt de samenwerking tussen lectoren op het gebied van jeugd en bundelt expertise door het integreren van wetenschappelijke kennis, ervaringskennis en praktijkkennis. Het platform deelt deze kennis en stimuleert de toepassing ervan.
Het platform richt zich op vier thema’s:
- Een sterke pedagogische basis en een gezond pedagogisch klimaat in de leefwerelden van jeugdigen en gezinnen.
- Gelijkwaardige samenwerking tussen jeugdigen, opvoeders en professionals.
- Versterken van de kwaliteit van werkwijzen en interventies.
- Samen leren in het jeugddomein.
Resultaten
Het Lectorenplatform Jeugd & Gezin werkt aan kennisontwikkeling, kennisdeling (zoals het organiseren van themabijeenkomsten), het stimuleren van kennisbenutting en het versterken en verknopen van de landelijke kennisinfrastructuur op het gebied van jeugd.
Looptijd
01 maart 2024 - 28 februari 2026
Aanpak
Het Lectorenplatform Jeugd & Gezin heeft de ambitie een duurzaam, levendig platform te realiseren in structurele verbinding met partners in de kennisinfrastructuur jeugd en sociaal domein.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerkingspartners
- Dorien Graas, Hogeschool Windesheim, Lectoraat Jeugd
- Rob Gilsing, De Haagse Hogeschool, Lectoraat Jeugdhulp in Transformatie
- Janneke Metselaar, NHL Stenden Hogeschool, Lectoraat Zorg voor Jeugd
- Leonieke Boendermaker en Marc Noom, Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Jeugdzorg
- Margriet Braun, Saxion, Lectoraat Social Work
- Peer van de Helm, Hogeschool Leiden, Lectoraat Residentiële jeugdzorg