Lectorenplatform Jeugd & Gezin

De samenleving kent verschillende ontwikkelingen die schadelijk zijn voor het opgroeien van jeugdigen. Denk hierbij aan prestatie- en geluksdruk, maatschappelijke onrust en sociale ongelijkheid. Jeugdinterventies blijken lang niet altijd effectief, omdat deze onvoldoende ingebed zijn in de dagelijkse leefwereld van de jeugdigen.

Doel

Het Lectorenplatform heeft als missie om met kennis en praktijkgericht onderzoek een bijdrage te leveren aan een gezonde, kansrijke en veilige opgroeisituatie voor jeugdigen, waarbij zij actief kunnen participeren in hun leefomgeving zoals gezin, school, buurt, vrije tijd en online. Het platform versterkt de samenwerking tussen lectoren op het gebied van jeugd en bundelt expertise door het integreren van wetenschappelijke kennis, ervaringskennis en praktijkkennis. Het platform deelt deze kennis en stimuleert de toepassing ervan.

Het platform richt zich op vier thema’s:

  • Een sterke pedagogische basis en een gezond pedagogisch klimaat in de leefwerelden van jeugdigen en gezinnen.
  • Gelijkwaardige samenwerking tussen jeugdigen, opvoeders en professionals.
  • Versterken van de kwaliteit van werkwijzen en interventies.
  • Samen leren in het jeugddomein.
 

Resultaten

Het Lectorenplatform Jeugd & Gezin werkt aan kennisontwikkeling, kennisdeling (zoals het organiseren van themabijeenkomsten), het stimuleren van kennisbenutting en het versterken en verknopen van de landelijke kennisinfrastructuur op het gebied van jeugd.

Looptijd

01 maart 2024 - 28 februari 2026

Aanpak

Het Lectorenplatform Jeugd & Gezin heeft de ambitie een duurzaam, levendig platform te realiseren in structurele verbinding met partners in de kennisinfrastructuur jeugd en sociaal domein.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerkingspartners

Vragen over Lectorenplatform Jeugd & Gezin?