Lectoraat Jeugd
Lectoraat Jeugd doet onderzoek naar complexe vraagstukken rondom opgroeien, opvoeden en onderwijs. Inzet is het bereiken van positieve verandering in de samenleving als het gaat om de positie van jeugdigen en (mede)opvoeders in hun leefomgevingen zoals in de familie, buurt, school en opvang, vrijetijdsbesteding en onlinewereld.
Onderzoekslijnen
Het lectoraat Jeugd doet onderzoek naar jeugdigen en (mede)opvoeders in hun leefomgevingen, waarbij er drie met elkaar samenhangende focusgebieden zijn.
De pedagogische basis kan omschreven worden als dat deel van de sociale basis dat zich richt op (ondersteuning bij) opgroeien en opvoeden. Het betreft de pedagogische basisinfrastructuur – organisaties en voorzieningen – en de pedagogisch betekenisvolle relaties tussen burgers onderling en tussen burgers, professionals en overheid.
Het lectoraat richt zich op het verhelderen van de (intrinsieke) waarde van de pedagogische basis en het versterken van de verbinding met andere vormen van ondersteuning, met als vertrekpunt de vraag wat jeugdigen en ouders nodig hebben (Kesselring & Wijsbroek, 2022).
Diversiteit gaat over alle kenmerken waarop mensen van elkaar verschillen, zoals gender, leeftijd, gezondheid en talenten. Inclusie betreft het creëren van ruimte waarin deze verschillen worden (h)erkend en er met elkaar kan worden gezocht naar voorwaarden zodat eenieder een kwaliteitsvol leven kan opbouwen. Dat dit zoekproces samengaat met verrijking en meerwaarde maar ook met ongemak, schuring en verwondering is een vaststelling die het lectoraat ruimte wil geven. De omarming van die ongemakkelijkheid en het gesprek over onderlinge andersheid, is een stap richting een inclusieve samenleving.
Een florerend leven leiden betekent dat je het leven leidt dat je wilt, daar gelukkig van wordt en dat dit leven minstens niet slecht is voor anderen. Wederkerig floreren verwijst naar het uitgangspunt uit deep ecology dat mensen (en niet-mensen) onderling van elkaar afhankelijk zijn en elkaar wederzijds beïnvloeden. Dit impliceert dat opvoeding en onderwijs niet alleen moeten bijdragen aan de kansen van een individueel kind op een florerend leven, maar ook aan het ontwikkelen van een bewustzijn van die onderlinge afhankelijkheden.
Regionaal Leernetwerk Jeugd Utrecht
Hoe komen onderwijs en praktijk dichter bij elkaar in het veranderende jeugddomein zodat jeugd en gezin nog beter ondersteund kunnen worden?
Publicaties
- Dialoogkaarten inclusief onderwijs
- Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen
- It is our children who raise the village Onderzoek naar de ervaringen van 3- tot en met 12-jarigen met de buurtaanpak Vollenhove Vooruit Lectoraat Jeugd
Onderwijs
We dragen op verschillende manieren bij aan opleidingen binnen de domeinen pedagogiek, sociaal werk en veiligheid. We werken actief samen met de instituten Ecologische Pedagogiek, Social Work, Verpleegkundige Studies, Recht, Archimedes en Onderwijs & Orthopedagogiek. Zo dragen we bij aan het actualiseren en innoveren van de opleidingen voor professionals in de jeugdsector.
“We hebben een integrale benadering nodig van o.a. jeugdzorg, jeugdbeleid, onderwijs en loopbaanbegeleiding om kinderen en jongeren optimale ontwikkelingskansen te bieden. En zo bij te dragen aan een samenleving met een hoge levenskwaliteit voor álle kinderen en jongeren.”
Saskia Wijsbroek Lector Jeugd
Samenwerking
Het lectoraat Jeugd heeft een groot netwerk binnen het brede jeugddomein, in de provincie Utrecht, breder in Nederland en daarbuiten. Het lectoraat is penvoerder van het Regionaal Leernetwerk Jeugd Utrecht, de Kenniswerkplaats Jeugd Utrecht Stad (KJUS), de Regionale kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal (RKJGC), het Lectorenplatform jeugd & Gezin, en medeaanvrager van de Onderzoeksgroep INCLU-ZIE. Namens het Kenniscentrum Sociale Innovatie is het lectoraat penvoerder van de Werkplaats Sociaal Domein Utrecht (kennisplatform Utrecht Sociaal; kUS).