LeesLab - onderwijsprogramma voor talig diverse basisschoolklassen
In het LeesLabproject ontwerpen we samen met Rotterdamse basisscholen een onderwijsprogramma voor talig diverse basisschoolklassen met als doel dat alle leerlingen betere en meer gemotiveerde lezers worden.
Doel
De vraag die we met het ontwerponderzoek willen beantwoorden, is hoe het onderwijsprogramma dat we samen met de basisscholen ontwerpen, kan bijdragen aan het leesbegrip, het leesplezier en de betrokkenheid van basisschoolleerlingen. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, richten we ons ook op het professionaliseren van de leerkrachten die met dit programma gaan werken.
Resultaten
- Beschrijving van de LeesLab-aanpak voor talig en cultureel diverse basisschoolklassen
- Instrumentarium om leesbegrip, leesplezier en betrokkenheid van leerlingen in talig diverse basisschoolklassen te volgen
- Professionaliseringsaanbod voor onderwijsprofessionals die met LeesLab gaan werken
Looptijd
01 januari 2024 - 31 juli 2025
Aanpak
In verschillende fases van ontwerpen, uitvoeren, evalueren en herontwerpen komen we tot de LeesLab-aanpak: een onderwijsprogramma voor talig diverse basisschoolklassen met als doel dat alle leerlingen betere en meer gemotiveerde lezers worden. Alle fases vinden plaats in de context van de deelnemende scholen.
"We zijn ervan overtuigd dat gemotiveerde lezers meer lezen, beter lezen én beter begrijpen wat ze lezen"
Stichting De Verre Bergen over LeesLab
Impact voor het onderwijs
Door samen met Rotterdamse basisscholen een leesprogramma te ontwikkelen voor talig en cultureel diverse basisschoolklassen, leveren we straks een beschrijving van een leesprogramma dat ook in andere contexten gebruikt kan worden, met concrete voorbeelden van hoe het in de specifieke contexten van enkele Rotterdamse basisscholen werkt. Het bijbehorende professionaliseringsaanbod levert aanknopingspunten voor opleidingen zoals de pabo en andere professionaliseringsactiviteiten rond leesonderwijs in talig en cultureel diverse contexten. Tenslotte levert het ontwerponderzoek inzicht op over hoe de leesontwikkeling van een talig en cultureel diverse groep leerlingen het beste gestimuleerd kan worden.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Samenwerkingspartners zijn: LeesLab van Stichting De Verre Bergen, HU Leergang Onderwijs aan nieuwkomers, HU pabo.