LeesLab - onderwijsprogramma voor talig diverse basisschoolklassen

In het LeesLabproject ontwerpen we samen met Rotterdamse basisscholen een onderwijsprogramma voor talig diverse basisschoolklassen met als doel dat alle leerlingen betere en meer gemotiveerde lezers worden. 

Persoon die voorleest aan kinderen

Doel

De vraag die we met het ontwerponderzoek willen beantwoorden, is hoe het onderwijsprogramma dat we samen met de basisscholen ontwerpen, kan bijdragen aan het leesbegrip, het leesplezier en de betrokkenheid van basisschoolleerlingen. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, richten we ons ook op het professionaliseren van de leerkrachten die met dit programma gaan werken.

Resultaten

  • Beschrijving van de LeesLab-aanpak voor talig en cultureel diverse basisschoolklassen
  • Instrumentarium om leesbegrip, leesplezier en betrokkenheid van leerlingen in talig diverse basisschoolklassen te volgen
  • Professionaliseringsaanbod voor onderwijsprofessionals die met LeesLab gaan werken

Looptijd

01 januari 2024 - 31 juli 2025

Aanpak

In verschillende fases van ontwerpen, uitvoeren, evalueren en herontwerpen komen we tot de LeesLab-aanpak: een onderwijsprogramma voor talig diverse basisschoolklassen met als doel dat alle leerlingen betere en meer gemotiveerde lezers worden. Alle fases vinden plaats in de context van de deelnemende scholen.

"We zijn ervan overtuigd dat gemotiveerde lezers meer lezen, beter lezen én beter begrijpen wat ze lezen"

Stichting De Verre Bergen over LeesLab

Impact voor het onderwijs

Door samen met Rotterdamse basisscholen een leesprogramma te ontwikkelen voor talig en cultureel diverse basisschoolklassen, leveren we straks een beschrijving van een leesprogramma dat ook in andere contexten gebruikt kan worden, met concrete voorbeelden van hoe het in de specifieke contexten van enkele Rotterdamse basisscholen werkt. Het bijbehorende professionaliseringsaanbod levert aanknopingspunten voor opleidingen zoals de pabo en andere professionaliseringsactiviteiten rond leesonderwijs in talig en cultureel diverse contexten. Tenslotte levert het ontwerponderzoek inzicht op over hoe de leesontwikkeling van een talig en cultureel diverse groep leerlingen het beste gestimuleerd kan worden.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Marian van Popta

Marian van Popta

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs