Dorien werkt als docent-onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs. Daarnaast is ze taaldocent op de Pabo (Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek) aan de HU.
In haar werk als taaldocent brengt Dorien inzichten uit de wetenschap en de praktijk bij elkaar zodat ze die vervolgens kan overbrengen aan haar studenten. Hierbij vindt ze taalontwikkeling en meertaligheid belangrijke thema’s die nadrukkelijker in het onderwijs onder de aandacht gebracht moeten worden.
In haar werk als taaldocent brengt Dorien inzichten uit de wetenschap en de praktijk bij elkaar zodat ze die vervolgens kan overbrengen aan haar studenten. Hierbij vindt ze taalontwikkeling en meertaligheid belangrijke thema’s die nadrukkelijker in het onderwijs onder de aandacht gebracht moeten worden.
Door de uitbreidende diverse maatschappij speelt meertaligheid binnen het onderwijs een belangrijke rol. Deze actuele ontwikkelingen vragen om talenbewuste professionals. Binnen de (onderzoeks-)projecten die Dorien begeleidt streeft ze ernaar om zowel het werkveld áls de pabo-studenten te inspireren om talenbewust te onderwijzen.
"Conceptual knowledge developed in one language helps to make input in the other language comprehensible."
Bovenstaande quote van Jim Cummins (2000) gebruikt Dorien vaak om met haar studenten de waarde van meertaligheid te verkennen. Het laat zien hoe urgent het is om meertaligheid van de lerende te benutten en je hier als talenbewuste professional in te wíllen ontwikkelen.
Expertises
- Meertaligheid
- Effectief leesonderwijs
- Praktijkgericht onderzoek