Monitor Gemengd Wonen-projecten Woonin

Foto gemengdwonen gebouw 'de genereaal'

Het lectoraat Wonen & Welzijn ontwikkelt samen met Woningcorporatie Woonin een herhaalbaar onderzoek om bewonerservaringen binnen Gemengd Wonen-projecten in kaart te brengen. Hierbij staan bewoners centraal, maar ook de ervaringen van professionals worden meegenomen. Het doel is meer inzicht te krijgen in de voorwaarden waaronder dit soort projecten kunnen floreren.

Doel

Woonin en Hogeschool Utrecht streven naar een meerjarige samenwerking met als doel via onderzoek bij te dragen aan de verbetering van bestaande Gemengd Wonen-projecten. Hierbij wordt vastgesteld welke bouwstenen in welke vorm effectief zijn en welke minder goed werken, zodat woonconcepten kunnen worden bijgesteld. In de eerste ronde, die in 2024 plaatsvindt, zijn we gestart met het onderzoeken van de projecten De Schipper (54 woningen) en De Generaal (80 woningen).

Gemengd Wonen, waarbij onbegeleide en begeleide bewoners bewust bij elkaar wonen, is sterk in opkomst. Woonin biedt in Utrecht steeds meer huisvesting in deze vorm aan. De hoop is dat gemengde wooncomplexen bijdragen aan sterke, inclusieve community’s in de stad waarin leefwerelden bij elkaar komen.

Resultaten

De woonprojecten worden geëvalueerd rond de bouwstenen:
1. Bewoners (samenstelling, toewijzing)
2. Fysiek-ruimtelijk ontwerp
3. Beheer en samenwerking
4. Woongemeenschap

Uiteindelijk wordt een rapportage opgeleverd, opgesplitst naar wooncomplex en bouwsteen.

Looptijd

01 december 2023 - 01 december 2025

Aanpak

Voor een zo breed mogelijk beeld zetten we verschillende onderzoeksmethoden in: literatuuronderzoek, beknopte enquêtes voor alle bewoners, diepte-interviews met individuele bewoners en een projectgroep met professionals en leden van de bewonersvereniging.

"Ik merk dat ik best in een sociaal isolement zit, als ik dit [gemengd wonen] niet heb. Omdat ik verder niet echt mensen om me heen heb. En daardoor kan ik gewoon socializen, kan ik gewoon met mensen overweg. En kan ik ook aan mezelf leren werken. En dat helpt."

begeleide bewoner Gemengd Wonen-project

Impact voor het onderwijs

Naast de HU-onderzoekers maken vierdejaarsstudenten van de opleiding Social Work deel uit van het onderzoeksteam. Zij voeren het onderzoek uit in het kader van hun afstudeeropdracht en ontwikkelen een beroepsproduct voor de praktijkpartner.
Door het onderwijs, maar ook woningcorporaties, zorgaanbieders en gemeenten intensief te betrekken bij het evalueren van gemengd wonen, hopen we dat de opzet en uitvoering van (toekomstige) woonconcepten steeds zorgvuldiger en adequater zullen worden aangepakt.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Voor dit project wordt samengewerkt met: