Naar de bedoeling van leerteams bij het Instituut voor Social Work

Het onderwijs binnen het Instituut Social Work is gericht op gepersonaliseerd leren, waarbij een leerteam van studenten uitgangspunt is voor het leerproces. Bij Instituut Social Work is het leerteam het hart van de opleiding. Wat de doorwerking is en hoe het leerteam bijdraagt aan  het leren van studenten wordt in beeld gebracht.

Doel

In oktober 2021 is een onderzoek gestart naar de doorwerking van het leren en werken in leerteams bij Instituut Social Work.

Samen met het leerteamplatform worden de inzichten en ervaringen rondom (het leren van) leerteams in kaart gebracht.,
Deze beschrijving dient als basis voor het ontwikkelen van een cyclische evaluatie-methodiek die breder toepasbaar is binnen het Instituut.

Resultaten

• Een beschrijving van opgedane ervaringen rondom leerteams als hart van de opleiding
  • Een prototype van een customer-journey voor leerteambegeleiders
  • Een visualisatie van studentervaringen met behulp van de Photovoice-methode (Dataverzamelingsmethode, waarbij foto's gemaakt door deelnemers worden gebruikt om hen te laten vertellen over hun ervaringen en beleving van)

Looptijd

01 oktober 2021 - 01 juli 2022

Aanpak

Het onderzoek is een beschrijvend onderzoek met elementen van actie-onderzoek. Deskresearch geeft sturing aan een customer-jouney voor leerteambegeleiders en diepte-interviews aan de hand van beeldmateriaal door studenten.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Maaike Koopman | Onderzoeker

Maaike Koopman