NeuroNetwerk

Carmen een mobile sculptuur gemaakt door Alexander Calder
Neurocriminologie betreft de invloed van neurobiologische (bv. hersenontwikkeling, hartslag) en neuropsychologische (bv. impulsiviteit) factoren op het ontstaan van crimineel gedrag. In de forensische zorgpraktijk wordt dit de komende jaren op grote schaal toegepast. Voordat (aankomende) professionals
dit kunnen uitvoeren moeten zij voldoende neurocriminologische kennis, vaardigheden en een professionele beroepshouding ontwikkelen om deze kennis toe te passen.

Doel

In het NeuroNetwerk pionieren studenten, docenten, praktijkprofessionals en neurowetenschappers in de implementatie van neurocriminologie. Zij doen dat door samen in een learning community de benodigde competenties op te doen, meteen op het moment van de eerste praktijkinnovaties.

Resultaten

Het NeuroNetwerk zal gaan bestaan uit betrokken professionals in de forensische (jeugd)zorg, docenten van relevante opleidingen en studenten. Gezamenlijk ontdekken zij welke competenties nodig zijn en doen ze deze op.

Looptijd

31 augustus 2024 - 28 februari 2027

Aanpak

Het NeuroNetwerk is een learning community waarin studenten de spil vormen tussen onderwijs, onderzoek en praktijk. In een iteratief proces wordt het NeuroNetwerk constant gevoed vanuit wetenschap, onderwijs en praktijk en vice versa.

Impact voor het onderwijs

Door de praktijkaansluiting zijn de uitkomsten direct nuttig voor onderwijs en wetenschap; dit zorgt voor betere onderwijs-arbeidsmarkt-aansluiting en doorwerking van onderzoek naar praktijk. Studenten en hun docenten ontwikkelen state-of-the-art neurocriminologische competenties vanuit samenwerking met wetenschappers, onderzoeken de aansluiting hiervan met de praktijk, en het NeuroNetwerk ontwikkelt in co-creatie praktijkgerichte leerproducten.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?