Ontwikkelen van een journalistieke houding

Opleiders in de journalistiek staan voor een lastige taak. Onder invloed van technologische vernieuwing dijen de competenties van de journalist steeds verder uit. Dit promotieonderzoek focust op het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding voor een technologiegedreven werkveld.

Doel

In journalistiekonderwijs ligt de focus vaak op kennis en vaardigheden, de journalistieke houding krijgt meestal minder expliciete aandacht. Terwijl het werkveld sterke eigen normen en waarden heeft, waarmee het zich onderscheidt van andere beroepen in media- en communicatie. Maar waaruit bestaat die houding en hoe kunnen aankomend journalisten deze ontwikkelen in diverse leeromgevingen?

Aanvullende informatie

Dit onderzoek zal via ontwerpgericht wetenschappelijk onderzoek in cocreatie met relevante stakeholders ontwerpprincipes en didactiek ontwerpen voor het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding in diverse leeromgevingen, passend bij een technologiegedreven werkveld.

Looptijd

01 juni 2024 - 01 juli 2028

Aanpak

Dit project bestaat uit vier deelstudies.

• Theorieverkenning
    Literatuurstudie en Delphi-onderzoek
  • Praktijkverkenning
    Documentanalyse, observaties, interviews
  • Integratief ontwerp en iteratie
    Cocreatiesessies in diverse cases
  • Veldtest
    Uitvoering en evaluatie (interviews en dagboekfragmenten) in diverse case

Aanvullende informatie

Betrokken HU-onderzoekers

Yael de Haan
    • Lectoraat: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
  • Cok Bakker
    • Lectoraat: Normatieve Professionalisering
    Koen van Turnhout
    • Lectoraat: Human Experience & Media Design
  • Maaike Severijnen
    • Promovendus
    • Lectoraten: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie, Normatieve Professionalisering

Samenwerking met kennispartners

Dit promotietraject wordt begeleid door professor dr. Cok Bakker, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en lector aan de Hogeschool Utrecht, professor dr. Yael de Haan, bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en lector aan de Hogeschool Utrecht en dr. Koen van Turnhout, lector aan de Hogeschool Utrecht.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Maaike Severijnen

• Promovendus