Het doel van onze onderzoeksgroep is het bijdragen aan het ontwikkelen van normatieve professionals, waarin onze aandacht uitgaat naar zowel het individu als de leer-en werkcontexten waarin zij zich begeven en in handelen. Dit doen wij door middel van praktijkgericht onderzoek. De focus van normatieve professionalisering ligt op het cultiveren van zelfbewustzijn bij individuen, teams en soms organisaties, van wat ‘goed werk’ voor hen betekent. Daarnaast op het positioneren van een eigen normatieve positie naast andere normatieve posities die aanwezig zijn binnen dynamische en complexe praktijkcontexten.

Onderzoekslijnen binnen het lectoraat

De onderzoeksgroep richt zich met haar onderzoek op vier conceptuele domeinen en hun onderlinge samenhang. Conceptuele domeinen zijn: individu, context, samenspel en koers. Om normatieve professionalisering 'succesvol' te laten zijn, moet er met, en in al deze domeinen worden gewerkt. Daarom worden lopende en nieuwe projecten breed geclusterd in een of meer van de domeinen. Inzichten uit deze projecten zullen bijdragen aan een meta-narratief waarin de centrale onderzoeksvraag wordt geïllustreerd en antwoorden voor de eigen praktijk van een professional kunnen worden ontleend.

Subvraag: Hoe kunnen opleidingen en beroepspraktijken, afzonderlijk maar ook in gezamenlijkheid, bijdragen aan het versterken van de professionele identiteit van (toekomstige) professionals?

Subvraag: Wat is er nodig voor teams in opleiding en beroepspraktijken om een collectieve identiteit te herkennen en hoe kan dit de normatieve professionalisering van alle betrokkenen ten goede komen?

Subvraag: Welke condities zijn er nodig voor het benutten en creëren van tussenruimte opdat resonantie en transformatie gerealiseerd kunnen worden en hoe kunnen deze condities ontwikkeld worden?

Subvraag: Welke doorwerking en impact kent kritische aandacht voor normatieve professionalisering in opleiding en beroep en hoe kunnen deze in kaart gebracht worden?

Publicaties


Onderwijs

Vanuit het lectoraat worden gastcolleges verzorgd en wordt bijgedragen aan onderwijs- en curriculumontwikkeling. Voorts integreert elke onderzoeker een NP-benadering in het eigen onderwijs.

Verschillende minor-programma’s worden vanuit het lectoraat vormgegeven, zoals: 

  • Filosofie. Wereldgodsdiensten. Spiritualiteit
  • Wereldburgerschap
Studenten in overleg Cok Bakker, lector Normatieve Professionalisering, Hogeschool Utrecht

“Er zijn meer kwalificaties voor goed onderwijs te bedenken dan alleen die van effectiviteit”

Cok Bakker Lector Normatieve Professionalisering

Samenwerking

Het lectoraat maakt deel uit van de gecombineerde onderzoeksgroep met de leerstoel 'Levensbeschouwelijke Vorming' van de Faculteit Geesteswetenschappen (Onderzoeksinstituut voor Filosofie en Religiewetenschap) van de UU. Naast de HU onderzoekers maken ook de volgende promovendi deel uit van de onderzoeksgroep: Jeroen van Egmond, Sybolt Friso, Remi Hartel, Leontien Kragten, Mathilde Tempelman-Lam, Joël Valk. Verder zijn betrokken de post-doc onderzoekers Dr. George Lengkeek en Dr. Bas van den Berg.

Als geïntegreerde onderzoeksgroep van HU en UU heten we: onderzoeksgroep Normatieve Professionalisering / Levensbeschouwelijke Vorming (NP/LeVo). 
Sinds het ontstaan van onze groep in 2012, hebben wij regelmatig vormen van studie en bezinning ondernomen die de naam van normatieve professionalisering waardig zijn. Het laatste voorbeeld daarvan was een traject dat in najaar 2020 begon en in voorjaar 2022 werd afgesloten. Wij plaatsen hierbij graag een verslag van dit traject op onze website om te laten zien hoe wij werk maken van onze eigen normatieve professionalisering.

Onze lectoren en onderzoekers

Cok Bakker

Lector Normatieve Professionalisering Bekijk profiel
Eline Belgraver | onderzoeker | lectoraat Normatieve Professionalisering

Eline Belgraver

Promovendus Normatieve Professionalisering Bekijk profiel
Hanke Drop

Hanke Drop

Onderzoeker Duurzame Gemeenschappen, Normatieve Professionalisering Bekijk profiel
Anita Emans | Onderzoeker, promovendus | Normatieve professionalisering

Anita Emans

Promovendus Normatieve Professionalisering Bekijk profiel

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Annemarie Rus

Volg dit lectoraat