Lectoraat Normatieve Professionalisering
Het doel van onze onderzoeksgroep is het bijdragen aan het ontwikkelen van normatieve professionals, waarin onze aandacht uitgaat naar zowel het individu als de leer-en werkcontexten waarin zij zich begeven en in handelen. Dit doen wij door middel van praktijkgericht onderzoek. De focus van normatieve professionalisering ligt op het cultiveren van zelfbewustzijn bij individuen, teams en soms organisaties, van wat ‘goed werk’ voor hen betekent. Daarnaast op het positioneren van een eigen normatieve positie naast andere normatieve posities die aanwezig zijn binnen dynamische en complexe praktijkcontexten.
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
De onderzoeksgroep richt zich met haar onderzoek op vier conceptuele domeinen en hun onderlinge samenhang. Conceptuele domeinen zijn: individu, context, samenspel en koers. Om normatieve professionalisering 'succesvol' te laten zijn, moet er met, en in al deze domeinen worden gewerkt. Daarom worden lopende en nieuwe projecten breed geclusterd in een of meer van de domeinen. Inzichten uit deze projecten zullen bijdragen aan een meta-narratief waarin de centrale onderzoeksvraag wordt geïllustreerd en antwoorden voor de eigen praktijk van een professional kunnen worden ontleend.
Subvraag: Hoe kunnen opleidingen en beroepspraktijken, afzonderlijk maar ook in gezamenlijkheid, bijdragen aan het versterken van de professionele identiteit van (toekomstige) professionals?
Subvraag: Wat is er nodig voor teams in opleiding en beroepspraktijken om een collectieve identiteit te herkennen en hoe kan dit de normatieve professionalisering van alle betrokkenen ten goede komen?
Subvraag: Welke condities zijn er nodig voor het benutten en creëren van tussenruimte opdat resonantie en transformatie gerealiseerd kunnen worden en hoe kunnen deze condities ontwikkeld worden?
Subvraag: Welke doorwerking en impact kent kritische aandacht voor normatieve professionalisering in opleiding en beroep en hoe kunnen deze in kaart gebracht worden?
Levensoriëntatie en normatieve professionalisering
ProjectDoor narratief-biografisch onderzoek beschrijven we de relatie tussen een persoonlijke levensoriëntatie en het proces van normatieve professionalisering. Daarnaast ontwikkelen we werkvormen om dit proces van bewustwording te stimuleren.
Ontwikkelen van een journalistieke houding
ProjectOnderzoek naar het ontwikkelen van een journalistieke beroepshouding voor een technologiegedreven werkveld.
Voorbij een mensgecentreerde pedagogiek
ProjectOnderzoek naar ecologische pedagogiek - opvoeding en onderwijs waarbij de mens zichzelf niet als middelpunt van de wereld ziet.
Publicaties
- Op zoek naar de ziel van de professional Levensbeschouwelijke vorming in beroepsopleiding en professionalisering
- Bildung-making as a key for inclusive education
- Leaving the Crow’s Nest: How Creative Co‐Creation Transcends “Us‐Versus‐Them” Experiences of Dutch Refugee Students
Podcast en animatie Normatieve Professionalisering
Wil je meer te weten komen over ons werk?
Onderwijs
Vanuit het lectoraat worden gastcolleges verzorgd en wordt bijgedragen aan onderwijs- en curriculumontwikkeling. Voorts integreert elke onderzoeker een NP-benadering in het eigen onderwijs.
Verschillende minor-programma’s worden vanuit het lectoraat vormgegeven, zoals:
- Filosofie. Wereldgodsdiensten. Spiritualiteit
- Wereldburgerschap
“Er zijn meer kwalificaties voor goed onderwijs te bedenken dan alleen die van effectiviteit”
Cok Bakker Lector Normatieve Professionalisering
Samenwerking
Het lectoraat maakt deel uit van de gecombineerde onderzoeksgroep met de leerstoel 'Levensbeschouwelijke Vorming' van de Faculteit Geesteswetenschappen (Onderzoeksinstituut voor Filosofie en Religiewetenschap) van de UU. Naast de HU onderzoekers maken ook de volgende promovendi deel uit van de onderzoeksgroep: Jeroen van Egmond, Sybolt Friso, Remi Hartel, Leontien Kragten, Mathilde Tempelman-Lam, Joël Valk. Verder zijn betrokken de post-doc onderzoekers Dr. George Lengkeek en Dr. Bas van den Berg.
Als geïntegreerde onderzoeksgroep van HU en UU heten we: onderzoeksgroep Normatieve Professionalisering / Levensbeschouwelijke Vorming (NP/LeVo).
Sinds het ontstaan van onze groep in 2012, hebben wij regelmatig vormen van studie en bezinning ondernomen die de naam van normatieve professionalisering waardig zijn. Het laatste voorbeeld daarvan was een traject dat in najaar 2020 begon en in voorjaar 2022 werd afgesloten. Wij plaatsen hierbij graag een verslag van dit traject op onze website om te laten zien hoe wij werk maken van onze eigen normatieve professionalisering.