Optimaliseren van Robot-bijles voor het Rekenonderwijs
Doel
Het doel van dit project is om te ontdekken hoe robotleraren geoptimaliseerd kunnen worden om beter in te spelen op de diverse leerbehoeften van kinderen. Door gedragsstijlen van robots en individuele verschillen van leerlingen te onderzoeken, wil het project langdurige, effectieve interventies ontwikkelen die de leerresultaten en betrokkenheid in het rekenonderwijs verbeteren.
Dit onderzoek maakt gebruik van neuro-imaging en gedragsanalyse om beter te begrijpen hoe kinderen reageren op verschillende robotinterventies. De bevindingen kunnen bijdragen aan innovatieve, gepersonaliseerde oplossingen voor de huidige uitdagingen in het onderwijs, zoals lerarentekorten en achterblijvende leerprestaties.
Resultaten
- Verbeterd inzicht in hoe robotleraren kunnen inspelen op individuele leerbehoeften;
- Ontwikkeling van effectieve, gepersonaliseerde rekeninterventies door een sociale robot;
- Inzicht in de lange-termijn effecten van robots in het rekenonderwijs.
Looptijd
09 januari 2024 - 09 januari 2029
Aanpak
Het project wordt uitgevoerd door middel van experimenten met sociale robots in basisscholen, waarbij neuro-imaging en gedragsanalyses worden gebruikt. Onderzoek naar verschillende robotgedragsstijlen en hun invloed op de leerprestaties van kinderen vormt de kern van de aanpak.
"Dit project biedt kansen om met behulp van sociale robots niet alleen leerprestaties, maar ook het algehele welzijn van kinderen verbeteren."
dr. ing. Matthijs Smakman, lector
Impact voor het onderwijs
Dit project heeft belangrijke betekenis voor het onderwijs en de beroepspraktijk door de inzet van sociale robots als innovatieve oplossingen voor lerarentekorten en de diverse behoeften van leerlingen. Het bevordert gepersonaliseerd leren, waardoor kinderen met rekenproblemen en aandachtstoornissen beter worden ondersteund. Daarnaast kan de implementatie van sociale robots de werkdruk van leraren verminderen, wat bijdraagt aan een duurzamere onderwijssituatie. De resultaten kunnen leiden tot meer inclusieve onderwijsstrategieën, waardoor alle kinderen, inclusief degenen die momenteel ondervertegenwoordigd zijn, de aandacht en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
Cofinanciering
NWO – Promotiebeurs voor Leraren