Pebbles
Kinderfysiotherapeuten begeleiden baby's waarbij zorgen zijn over de motorische ontwikkeling. Interventies richten zich op ondersteuning van ouders in gelijkwaardige samenwerking. Kinderfysiotherapeuten zien een diversiteit aan ideeën en overtuigingen over de ontwikkeling (Parental Beliefs) die de basis vormen van de zorg (Parental Practices). Het is belangrijk dat kinderfysiotherapeuten zicht hebben op de Parental Beliefs.
Doel
In het PEBBLES-project gaan ouders, kinderfysiotherapeuten en co-designers gezamenlijk tools ontwikkelen die de Parental Beliefs & Practices in kaart brengen voor de kinderfysiotherapeutische praktijk.
Resultaten
- Toolbox waarmee kinderfysiotherapeuten de Parental Beliefs and Practices in kaart kunnen brengen.
- Nieuwe kennis over de Parental Beliefs, Practices en Professional Beliefs en hun onderlinge wisselwerking.
- Nieuwe kennis over de ontwikkeling van ontwerpend vermogen waarbij een blauwdruk wordt opgeleverd voor nascholing over dit onderwerp.
Looptijd
31 augustus 2022 - 30 juni 2025
Aanpak
De toolbox wordt iteratief ontwikkeld samen met co-designers, kinderfysiotherapeuten, ouders en onderzoekers. De zes deelnemende praktijken fungeren als ‘living labs’ waar de tools getest kunnen worden. Naast dat er voldoende aandacht is voor de impact van de innovaties op de ouders en kinderfysiotherapeuten, geeft het project kinderfysiotherapeuten de kans om ontwerpend vermogen te ontwikkelen.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
IMH Nederland https://www.imhnederland.nl/infant-mental-health
Nederlands Jeugd Instituut www.nji.nl
University of Haifa https://uhaifa.org
Universiteit Utrecht www.uu.nl
Wilhelmina Kinderziekenhuis https://www.hetwkz.nl