Rollen in moderne docententeams -een review
Het bieden van toekomstbestendig hoger onderwijs is complex en maakt het docentenberoep veelzijdig. Deze review brengt die veelzijdigheid in kaart, rekening houdend met de verschillende werkcontexten van docenten en combinaties van hun rollen. De verworven inzichten kunnen vervolgens bijdragen aan het bevorderen van wendbaarheid, professionele ontwikkeling en samenwerking in teams.
Doel
Met deze overzichtsstudie beogen we verschillende docentrollen en mogelijke combinaties te identificeren, rekening houdend met verschillende werkcontexten van docenten. Dit overzicht levert hedendaagse rolbeschrijvingen op die kunnen helpen bij het bevorderen van wendbaarheid, professionele ontwikkeling en samenwerking in teams.
Resultaten
- Een overzicht van docentrollen met korte beschrijvingen, mogelijke combinaties van rollen en in welke werkcontexten die zijn aangetroffen, op basis van empirie
- Suggesties ter bevordering van wendbaarheid, professionele ontwikkeling en samenwerking
Looptijd
01 september 2022 - 30 september 2023
Aanpak
in vijf stappen (Arksey & O’Malley, 2005) wordt een scoping review uitgevoerd:
- onderzoeksvraag identificeren;
- identificeren van relevante artikelen;
- artikelen selecteren;
- data in kaart brengen:
- verzamelen, samenvatten en rapporteren van resultaten.
Betrokken HU-onderzoekers
NRO Overzichtsstudies voor het hoger onderwijs 2021, projectnummer 40.5.22945.018.