Samenspel tussen kansengelijkheid en gelaagdheid in de lerende school

Kansengelijkheid blijft een grote uitdaging in het Nederlandse onderwijs. In dit project onderzoeken we hoe het perspectief van gelaagdheid binnen scholen kan bijdragen aan het bevorderen van het leren van onderwijsprofessionals over kansengelijkheid (kennisstroom). Ook richten we in het project een expertisecoalitie kansengelijkheid op in de context van het Utrechtse onderwijs. Deze expertisecoalitie heeft tot doel om de afstemming tussen onderzoek, beleid en praktijk te verbeteren (praktijkstroom). 

Leerlingen op school zitten in de gang

Doel

  • Verder onderbouwen van model voor gelaagdheid binnen lerende scholen
  • Versterken van de samenwerking tussen onderwijspraktijk, onderzoek en beleid door het instellen van een expertisecoalitie kansengelijkheid
  • Concrete handvatten voor scholen bieden om complexe interventies voor kansengelijkheid in de praktijk te realiseren.
 

Resultaten

We werken aan een praktijkartikel over gelaagdheid binnen lerende scholen op het gebied van kansengelijkheid. De expertisecoalitie schrijft bovendien drie white papers over het toewerken naar duurzame interventies voor kansengelijkheid.

Looptijd

01 januari 2025 - 30 juni 2026

Aanpak

In de kennisstroom doen we onderzoek naar gelaagdheid in leren en de rol van onderwijskundig leiderschap daarbij. In het kader van de praktijkstroom en het ontwikkelen van praktijkgerichte oplossingen voor kansengelijkheid richten we een expertisecoalitie op met onderwijsprofessionals, onderzoekers en beleidsmakers. Vervolgens vindt synthese plaats: we onderzoeken hoe de ontwikkelde inzichten rondom gelaagdheid toegepast kunnen worden op het vraagstuk kansengelijkheid.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

ACADEMIE TIEN openbare school in Leidsche Rijn Utrecht

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Maaike Koopman | Onderzoeker

Maaike Koopman

  • Onderzoeker
  • Lectoraten: Beroepsonderwijs, Werken in Onderwijs