SOROCOVA
Doel
Doel van het project is het gericht voortbouwen op een al bestaande toepassing door het (door)ontwikkelen van sociale robotica als een leermiddel ter ondersteuning van leerkrachten in het basisonderwijs, om inzicht te vergroten in opgebouwde leerachterstanden bij leerlingen en als middel om deze leerachterstanden te helpen wegwerken in met name het rekenonderwijs.
Resultaten
Dit project levert het volgende op:
- trainingsmodules over het gebruik van robots in het rekenonderwijs voor leerkrachten
- een stappenplan voor verdere opschaling
- diverse blogs/congresbijdrages/publicaties
Looptijd
01 mei 2021 - 30 april 2023
Aanpak
In dit project wordt sociale robot technologie ontwikkeld en geëvalueerd op 4 aspecten: lesinhoud, adaptiviteit, interactie en implementatie. De specifieke behoeften van leerlingen en leerkrachten worden in focusgroepen in kaart gebracht om vervolgens in drie cycli een rekenmodule voor de robot en de robot interactie met de leerling en leerkracht te ontwerpen, te ontwikkelen en te evalueren.
Bij elke iteratie is er een evaluerend leermoment ingepland om te reflecteren op de resultaten van de voorgaande iteraties. In de laatste drie maanden worden trainingsmodules over het gebruik van robots in het rekenonderwijs voor leerkrachten opgeleverd en een stappenplan voor verdere opschaling.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
- Hogeschool van Amsterdam (Lectoraat Digital Life)
- Vrije Universiteit Amsterdam (Social AI group)
- Universiteit van Amsterdam (Informatica Instituut)
- Stichting Florente basisscholen
- Basisschool De Octopus
- Basisschool Het Atelier
- Basisschool De Ark
- Basisschool De Hoeven
- Basisschool WereldKidz Anne Frankschool
- Gemeente Amsterdam (CTO Innovatieteam)
- Gemeente Diemen (Onderwijs)
- Interactive Robots