Dr. Stan van Ginkel is dragend lector voor Lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren van de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is hij verbonden aan Instituut Archimedes. Lopende onderzoeken richten zich op de waarde van VR-leeromgevingen voor het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden in het hoger onderwijs.
Eerder werkte hij als universitair docent en onderwijsadviseur aan de Universiteit Utrecht en Wageningen UR. Zijn huidige onderzoek test de impact van virtuele leeromgevingen op de ontwikkeling van academische en communicatieve vaardigheden. Opbrengsten uit deze studies worden gebruikt om virtuele omgevingen te optimaliseren en te implementeren binnen het hoger onderwijs.
Expertises
- Academische en communicatieve vaardigheden
- Onderwijstechnologie, Virtual Reality
- Honoursprogramma’s
Publicaties
- Towards teaching strategies addressing online learning in blended learning courses for adult-learners
- Constructing computer-mediated feedback in Virtual Reality for improving peer learning A synthesis of the literature in presentation research
- Design principles for developing information problem solving competence in higher education: a protocol for a systematic review and meta-analysis (LISTA).
Downloads en links
- - UNESCO (2019): Twee onderwijsprojecten genomineerd voor Unesco ICT-prijs
- UNESCO (2019): Exploring the use of Artificial Intelligence to support teachers and teacher development
- Computer Weekly (2019): Dutch virtual reality can help reduce teacher shortage worldwide
- De Volkskrant (2018): Praatjes oefenen in een vol theater – geen probleem met deze bril
- NRC (2008): College om te leren studeren