Taalsterk en meertalig aan het werk

Zorgstudenten lezen

In dit project gaan twee groepen vak- en taaldocenten van het Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland aan de slag met het ontwerpen, inzetten en evalueren van (meer)talige didactische interventies in hun eigen onderwijspraktijk.

Doel

Met het project willen we vak- en taaldocenten handvatten bieden om meer aandacht aan taal en meertaligheid te besteden in hun lessen. Zo kunnen zij bijdragen aan de beroepstaalvaardigheid van hun studenten, net als aan hun vakinhoudelijke ontwikkeling en het welbevinden van (meertalige) studenten.

Resultaten

We verwachten dat het project bijdraagt aan het repertoire van (meer)talige didactische strategieën van docenten, een aantal uitgewerkte (meer)talige interventies, en een ervaren verbetering van de beroepstaalvaardigheid van studenten.

"Ik heb nu geleerd hoe ik studenten met taal kan ondersteunen om nieuwe kennis te leren, en hoe ik meertaligheid kan inzetten om studenten meer te ‘zien’."

Docent uit voorlopend pilot-project

Looptijd

01 november 2024 - 01 november 2025

Aanpak

In het project kiezen we voor een ontwerpgerichte aanpak. In twee docentgroepen (n=18 in totaal) worden (meer)talige didactische interventies ontworpen, ingezet in de eigen onderwijspraktijk in twee rondes, en geëvalueerd.

Impact voor het onderwijs

Met het project wordt inzicht verkregen in de werking van (meer)talige didactische strategieën en interventies in zowel vak- als taalonderwijs in de mbo-context. Daarnaast professionaliseren zo’n 20 docenten zich in het vormgeven en verzorgen van taalgericht (vak)onderwijs waarbij meertaligheid functioneel benut wordt. Het onderwijs van ROC Midden Nederland, de samenwerkingspartner, profiteert hier direct van, andere mbo- en ook overige onderwijsinstellingen indirect door kennisdeling.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Dit project is een samenwerking met Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Portet van Cindy Kuiper

Cindy Kuiper

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs