Taalsterk en meertalig aan het werk
In dit project gaan twee groepen vak- en taaldocenten van het Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland aan de slag met het ontwerpen, inzetten en evalueren van (meer)talige didactische interventies in hun eigen onderwijspraktijk.
Doel
Met het project willen we vak- en taaldocenten handvatten bieden om meer aandacht aan taal en meertaligheid te besteden in hun lessen. Zo kunnen zij bijdragen aan de beroepstaalvaardigheid van hun studenten, net als aan hun vakinhoudelijke ontwikkeling en het welbevinden van (meertalige) studenten.
Resultaten
We verwachten dat het project bijdraagt aan het repertoire van (meer)talige didactische strategieën van docenten, een aantal uitgewerkte (meer)talige interventies, en een ervaren verbetering van de beroepstaalvaardigheid van studenten.
"Ik heb nu geleerd hoe ik studenten met taal kan ondersteunen om nieuwe kennis te leren, en hoe ik meertaligheid kan inzetten om studenten meer te ‘zien’."
Docent uit voorlopend pilot-project
Looptijd
01 november 2024 - 01 november 2025
Aanpak
In het project kiezen we voor een ontwerpgerichte aanpak. In twee docentgroepen (n=18 in totaal) worden (meer)talige didactische interventies ontworpen, ingezet in de eigen onderwijspraktijk in twee rondes, en geëvalueerd.
Impact voor het onderwijs
Met het project wordt inzicht verkregen in de werking van (meer)talige didactische strategieën en interventies in zowel vak- als taalonderwijs in de mbo-context. Daarnaast professionaliseren zo’n 20 docenten zich in het vormgeven en verzorgen van taalgericht (vak)onderwijs waarbij meertaligheid functioneel benut wordt. Het onderwijs van ROC Midden Nederland, de samenwerkingspartner, profiteert hier direct van, andere mbo- en ook overige onderwijsinstellingen indirect door kennisdeling.