Indira Wakelkamp is sinds mei 2024 werkzaam als onderzoeker binnen het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs. Momenteel richt zij zich op thema’s als meertaligheid in het basisonderwijs en docentprofessionalisering op dit gebied. Haar interesses liggen bij communicatief en motiverend taalonderwijs, met aandacht voor taalsensibilisering en functioneel meertalig onderwijs.
Na een bachelor Engelse Taal & Cultuur en een onderzoeksmaster Taalwetenschappen te hebben afgerond aan de Universiteit Utrecht koos Indira voor Het Onderwijstraineeship om zo snel mogelijk in het voortgezet onderwijs voor de klas te staan. Ze behaalde haar onderwijsbevoegdheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam en werkte met veel plezier en passie bijna tien jaar als eerstegraads docent Engels.
Expertises
- Communicatief en motiverend taalonderwijs
- Taalsensibilisering en functioneel meertalig onderwijs
- Professionele ontwikkeling van vreemdetaaldocenten
Naast haar werkzaamheden binnen het lectoraat, vervult zij ook de rol van vakdidactica bij de academische lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Het inspireert haar enorm om een brug te slaan tussen theorie en praktijk, en voortdurend bezig te zijn met de vragen “wat hebben leerlingen nodig?” en “wat hebben (startende) docenten nodig om dat te kunnen bieden?”.
Als programmacoördinator Moderne Vreemde talen binnen het vakdidactisch netwerk AlfaGammapartners en redacteur bij LitLab bouwt zij hierop voort. Samen met haar collega’s zet zij zich in om kennis uit onderzoek te delen en ontmoetingen tussen docenten en onderzoekers te bevorderen, zodat zij elkaar kunnen inspireren en samen nieuwe inzichten kunnen ontwikkelen.
Met haar onderzoek binnen het lectoraat richt zij zich specifiek op meertaligheid en ontwikkelt zij deze lijnen verder. Hierdoor verdiept en verbreedt zij haar kennis naar verschillende schoolcontexten.