Tumbleweed

Tumbleweed
De duurzaam geteelde varianten van groente, fruit en vis zijn duurder. Dat vinden consumenten best lastig. Je moet betalen voor duurzamere teelt, en daar is de consument maar tot op (te) beperkte hoogte toe bereid. Ziet hij of zij de waarde ervan wel? 

Doel

Het verwerven van kennis omtrent onderliggende motiverende en belemmerende factoren en over mogelijke interventieprincipes om consumenten te bewegen de juiste prijs te betalen.

Resultaten

Zowel in de wetenschap als in de praktijk zien we dat er bij interventies een grote focus wordt gelegd op het communiceren van reflectieve aankoopmotieven zoals smaak, gezondheid en duurzaamheid, via de interventietechnieken voorlichting en overtuiging. Op basis van de stagnatie van de markt, kunnen we concluderen dat deze interventieprincipes niet effectief genoeg zijn om de bredere doelgroep te bewegen de ‘fair price’ te betalen voor duurzame voeding.

Er blijkt in beide domeinen weinig aandacht voor beïnvloeding van WTP via een meer impulsieve route. Kansen lijken dan ook mogelijk te liggen bij het beïnvloeden van minder rationele en reflectieve besluitvormingsprocessen zoals het verminderen van de weerstand naar claims of door het vergroten van de sociale gelegenheid door het manipuleren van sociale normen. Ook het inzetten van alternatieve interventietechnieken naast voorlichting en overtuiging zou lonend kunnen werken.

Bekijk hier het volledige onderzoeksrapport.

Looptijd

01 december 2022 - 30 november 2023

Aanpak

Het project bestaat uit drie fasen: In fase 1 wordt wetenschappelijke- en praktijkkennis verzamelt over de totstandkoming van waardebeoordeling, als input voor het ontwerp van het conceptuele model in Fase 2. Fase 3 kijkt richting een langere termijn met een doorwerkings- en onderzoeksprogramma, waar een breder consortium bij betrokken zal zijn.

Relevantie en doorwerking

Het onderzoeksresultaat vormt de kickstart voor creatieve innovatie om de willingness to pay voor duurzame voedingsproducten bij consumenten te verhogen. Het project heeft ons inzichten gebracht in de handelingen van het praktijkveld en de theoretische kennis die beschikbaar is. Vooral zien we dat een belangrijke behoefte vanuit de beroepspraktijk nog niet vervuld is: een concrete toolkit die alle kennis samenbrengt en die de strateeg kan inzetten tijdens de briefing en aansturing om zo tot innovatievere interventieprincipes te komen. Hier willen we mee aan de slag in een volgend RAAK mkb project.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Lector Tijs Timmerman
    Tijs Timmerman
    • Lector
    • Lectoraat: Marketing en Customer Experience
  • Joyce Copier
    Joyce Copier
    • Promovendus
    • Lectoraat: Marketing en Customer Experience

Samenwerkingspartners

Gardeners (all-round creatief bureau voor duurzaamheidsvraagstukken); Food Cabinet (campagnebureau voor voedselvraagstukken); Future of Food Institute (strategie, innovatie & communicatie op voedselvraagstukken); Ouwehand Visverwerking; Bionext - Branchevereniging biologische landbouw.

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Joyce Copier

Joyce Copier

  • Promovendus
  • Lectoraat: Marketing en Customer Experience