Lectoraat MCX onderzoekt de relatie tussen mensen en merken in duurzame en digitale context, en het creëren van meervoudige waarde voor diverse stakeholders. Ons centrale vraagstuk is: “Hoe realiseren we waardevolle interacties tussen mensen en merken, voor een brede welvaart?”

 

Onderzoekslijnen binnen het lectoraat

Deze onderzoekslijn richt zich op hoe organisaties hun impact op het bredere ecosysteem kunnen begrijpen, waarbij klanten niet slechts één entiteit zijn, maar deel uitmaken van een netwerk van stakeholders zoals medewerkers, aandeelhouders, toeleveranciers en maatschappelijke organisaties. De focus ligt op: 

  • Definiëren en meten van nieuwe waardesystemen en verdienmodellen.
  • In kaart brengen van verschillende belangen binnen een ecosysteem.
  • In kaart brengen van de benodigde vaardigheden voor marketingprofessionals in meervoudige waardecreatie.
  • Afstemmen van organisatiescultuur en -structuur voor een optimale, multi-level klantbeleving.

Projecten

  • Proactieve Dienstverlening
  • Klantbeleving in Digitale Transitie

Deze onderzoekslijn onderzoekt hoe inzet van marketingtechnologie, zoals AI, rekening houdt met de belangen van het bedrijf alsook die van de klant. 
Dit vraagt om een balans tussen het verzamelen van relevante data en het respecteren van klantwaarden. Er wordt kritisch gekeken naar klantwaarde(n) in technologie gestuurde marketing en welke competenties nodig zijn om de risico's en uitdagingen van AI te begrijpen. Centraal staan vragen over:

  • Hoe marketingtechnologie waardecreatie beïnvloedt.
  • Hoe marketingtechnologie menswaardige toepassingen ontwerpt.
  • Hoe marketingtechnologie meervoudige waarde kan creëren.

Projecten

Overheid en samenleving leggen steeds meer verantwoordelijkheid bij organisaties om duurzame producten, diensten en bedrijfsvoering te ontwikkelen. Aangenomen wordt dat consumenten deze alternatieven snel zullen omarmen, maar in werkelijkheid vormt consumentengedrag een belangrijke belemmering voor de transitie naar duurzaamheid. De volgende vragen staan centraal in deze onderzoekslijn:

  • Welke psychologische factoren weerhouden consumenten van duurzame keuzes?
  • Hoe kunnen marketingstrategieën individuele en groepsbelemmeringen voor duurzaam gedrag overwinnen?
  • En hoe kan de marketingprofessional bijdragen aan de duurzaamheidstransformatie binnen zijn/haar organisatie?

Projecten 

Publicaties


Onderwijs

Het lectoraat levert een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van het onderwijs op het gebied van marketing en klantbeleving. De afgelopen jaren is een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de bachelor Commerciële Economie, aan de Master Data Driven Business en de Master Sustainable Business Transition. Ook dragen we bij aan de minoren Duurzame Marketing (Commerciële Economie) en Klantbeleving in de Nieuwe Economie (Institute for People & Business).

marketingblog Lector Tijs Timmerman

“Wanneer doe je het goed als marketer? In mijn optiek als je de hele organisatie bij elkaar weet te brengen en op koers weet te houden bij het op lange en korte termijn creëren van impact op People, Planet en Profit.”

Tijs Timmerman lector Marketing & Customer Experience

Onze lectoren en onderzoekers

Lector Tijs Timmerman

Tijs Timmerman

Lector Marketing en Customer Experience Bekijk profiel
Gerrita van der Veen | Directeur Digital Business & Media

Gerrita van der Veen

Lector Marketing en Customer Experience Bekijk profiel

Rhied Al-Othmani

Promovendus Marketing en Customer Experience Bekijk profiel
Suzanne de Bakker

Suzanne de Bakker

Docent-onderzoeker Marketing en Customer Experience Bekijk profiel

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Lector Tijs Timmerman

Tijs Timmerman

  • Lector
  • Lectoraat: Marketing en Customer Experience