Utrecht Leert Anders Organiseren: wat werkt?

Twee mannen in een cursusgroep met elkaar in overleg

Utrecht Leert stimuleert scholen door middel van een subsidie om hun onderwijs anders te organiseren met het oog op het terugdringen van het lerarentekort. Lectoraat Werken in Onderwijs gaat een professionele leergemeenschap (PLG) begeleiden die onderzoek doet naar de meerwaarde van de inzet van deze subsidie.

Mensen in overleg

Doel

Het doel is om inzicht te krijgen in welke maatregelen basisscholen nemen ten behoeve van anders organiseren en wat deze maatregelen opleveren. Voor de leerkrachten in de PLG (allen masteropgeleide leerkrachten) vormt het onderzoek een manier van professionaliseren. Voor Utrecht Leert levert het onderzoeksresultaten op die verzameld zijn door mensen die leerkracht zijn op Utrechtse basisscholen en de praktijk dus goed kennen.

Resultaten

Het onderzoek geeft zicht op werkende factoren of mechanismen rond anders organiseren. De werkende factoren of mechanismen kunnen inspirerend zijn voor andere scholen die bezig zijn met het anders organiseren van hun onderwijs.

Looptijd

01 mei 2024 - 30 juni 2025

Aanpak

Het onderzoek is waarderend en beschrijvend van aard, met een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens. Het onderzoek is een opvolger van eerder onderzoek naar Behouden van onderwijsprofessionals in het Utrechtse basisonderwijs. De PLG in het nieuwe onderzoek bestaat deels uit dezelfde leerkrachten.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Dit project is in samenwerking met Utrecht Leert, een initiatief van samenwerkende schoolbesturen, lerarenopleidingen en (overheids-) partners in de regio Utrecht.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Maaike Koopman | Onderzoeker

Maaike Koopman

  • Onderzoeker
  • Lectoraten: Beroepsonderwijs, Werken in Onderwijs