De onderzoekende leerkracht

Auteurs Mirjam Snel, Lisette Munneke
Gepubliceerd in Basisschoolmanagement
Publicatiedatum 2017
Lectoraat Onderzoekend Vermogen
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

In het onderwijs is sprake van een spanningsveld tussen enerzijds de snelle praktijk van het dagelijkse handelen en anderzijds de tragere praktijk van het onderzoek doen waar eigenlijk weinig tijd voor is. Dit spanningsveld maakt het daarom legitiem de volgende vraag te stellen: heeft op een basisschool het doen van onderzoek voldoende waarde om er tijd en energie voor vrij te maken? In dit artikel willen we laten zien hoe onderzoekend vermogen verweven kan worden in het dagelijks handelen van een leerkracht en wat de waarde kan zijn van leerkrachten die onderzoek een plek weten te geven binnen hun professionele handelen.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Mirjam Snel
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
  • Lisette Munneke
    • Lector
    • Lectoraat: Onderzoekend Vermogen

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Basisschoolmanagement
Jaar en volume 31 2
Trefwoorden lerende organisatie, onderwijsgevende, onderzoek in de school, praktijkonderzoek, professionele ontwikkeling
Paginabereik 19-21

Mirjam Snel

Mirjam Snel

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs