Dr. Mirjam Snel is sinds 2022 als hogeschoolhoofddocent ‘taal/lezen’ verbonden aan het lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs. Zij doet samen met opleidingsdocenten en leraren onderzoek naar leesdidactiek (diep lezen).
Mirjam is haar loopbaan begonnen op een basisschool, studeerde onderwijskunde en promoveerde (2014) met een onderzoek over het leesonderwijs en de leesontwikkeling van leerlingen in groep 3.
Naast het doen van onderzoek verzorgt en ontwikkelt Mirjam onderwijs aan het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek (IvOO), begeleidt zij scholen, is lid van de Taalraad en voorzitter van de Kennistafel Effectief Leesonderwijs.
Expertises
• Leesontwikkeling / Leesonderwijs
• Lerarenopleiding (Pabo)
• Schoolbegeleiding
"Om de leesvaardigheid structureel te verbeteren, is brede samenwerking nodig - tussen pabo's, scholen, onderwijsexperts en overheid"
Mirjam Snel
Onderzoeker, in dit artikel
Publicaties
- De onderzoekende leerkracht in de basisschoolpraktijk
- Een kijkkader voor schriftelijke feedback
- Het stimuleren van executieve functies tijdens de voorbereidende leesles in groep 1-2