Een integrale kijk op leren en professionaliseren
Auteurs | Brigitte de Kok, Miranda Jansen, Bibi Van Wolput, Maaike Koopman |
---|---|
Publicatiedatum | 2024 |
Lectoraat | Werken in Onderwijs |
Soort publicatie | Rapport |
Samenvatting
In het debat over kansengelijkheid wordt gepleit voor het later selecteren van leerlingen (zie bijv. Volkskrant, 27 augustus 2022). Dit om te bevorderen dat alle leerlingen voldoende kansen krijgen op onderwijs dat recht doet aan hun capaciteiten en ontwikkeling (Onderwijsraad, 2021). Ook in de stad Utrecht is er een groeiende aandacht voor heterogeniteit in het onderwijs in het kader van kansengelijkheid (Utrechtse Onderwijs Agenda 2023-2026). Academie Tien is een school waar heterogeniteit kenmerkend is. Academie Tien is een brede school in Utrecht voor mavo, havo, en vwo voor leerlingen vanaf 10 jaar. Op deze school bestaat een klas uit leerlingen van hetzelfde leerjaar, die onderwijs volgen op verschillende niveaus. De primaire taak van Academie Tien is om het onderwijs voor leerlingen te verzorgen. De ontwikkeling van leraren wordt echter niet gezien als een aparte bezigheid en is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van de leerlingen. Niet alleen omdat de nieuwe kennis en inzichten die leraren opdoen, teruggebracht worden naar de leerlingen (bijvoorbeeld in hoe de lessen ontworpen worden), maar ook omdat de school wil voorleven wat het betekent om onderdeel te zijn van een leergemeenschap. De ontwikkeling van leraren, die wordt begeleid door opleiders in het zogenoemde ‘Opleidingshuis’, is daarmee een krachtig voorbeeld voor de leerlingen.
Aan deze publicatie werkten mee
Taal | Nederlands |
---|---|
Trefwoorden | voortgezet onderwijs, heterogene klassen, kansengelijkheid , professionalisering |
Neem contact met ons op
- Telephone 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Send us a message or add 0634101698 to the contact list on your mobile phone and send us your question via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur.