Hoogbegaafdheid en inclusief onderwijs: dilemma’s en kansen

Auteurs Sarah Torenstra-Brinkers, Sofie Sergeant
Gepubliceerd in Tijdschrift voor orthopedagogiek
Publicatiedatum 2024
Lectoraat Jeugd
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Orthopedagogen Sarah Torenstra-Brinkers en Sofie Sergeant gaan in gesprek met leerlingen en ouders, en voeren een voorzichtige verkenning rondom het dilemma: leiden we ‘hoogbegaafde kinderen’ het beste op in settings waar diversiteit troef is, of juist in aparte settings? De term ‘hoogbegaafdheid’ wordt onder de loep genomen, alsook het waarom van het label. Vervolgens staan de auteurs – samen met diverse stakeholders – stil bij wat de leerlingen nodig versus te bieden hebben. Tot slot wordt er samen nagedacht over: wat kan ons huidig onderwijs leren van het onderwijs aan kinderen die hoogbegaafd worden genoemd? En, wat zou de rol van orthopedagogen kunnen zijn in dit proces?

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift voor orthopedagogiek
Jaar en volume 2024 1
Trefwoorden Orthopedagogen , hoogbegaafd, onderwijs
Paginabereik 32-41